måndag 25 januari 2010

Nya besökare...

Ja det har vi här varje dag. I år är det ett sånt år då vi har besök av rådjuren i vår trädgård.Oftast när det är mycket snö och kallt så söker sig rådjuren ner mot villaområdena. Det är nog inte bara här hos oss, det är nog ganska vanligt tror jag. Även älgar brukar söka sig till villaträdgårdarna i hopp om att hitta mat. Tyvärr så har det hänt många gånger att rådjuren stryker med, om det är av brist på mat eller kylan det vet jag inte, men sorgligt är det. Den här gången lyckades vi få ett par kort på rådjuret. Mitt på dagen kom han hit. Vi har också sett en räv som gör sina lovar här. Oftast kommer han i skymningen eller när det är mörkt, så något kort har inte varit lätt att få på honom. Men fåglarna matar vi och änderna kommer från andra sidan sjön för att äta.Undras om det är småfåglarna som skvallrar att det finns mat här? Vi kan se hur dom kommer flygande flera stycken, landar och äter, sen ger dom sig av mot andra sidan sjön igen. Nu när det väntas mer snö och kyla så får vi hjälpa djur och fåglar med mat. Gammalt bröd duger bra och äpplen är inte dumt det heller till rådjuren.

2 kommentarer:

  1. Vad ovanligt det är att se så mycket snö hos er. Hoppas att lite har tinat bort tills jag kommer den 22 feb. annars får jag köpa ny garderob för att klara kylan.

    SvaraRadera
  2. Här har vi lagt ut äpplen till de stackars rådjuren men det är bara tjocka fåglar som sitter och hackar. Någon varelse har jag ju glatt iaf. =)

    SvaraRadera