måndag 21 november 2022

Snö och sol genom norra Europa

 Vaknade i Bavans på en parkering efter en lugn natt. Idag sken solen och vi skulle fortsätta genom norra Frankrike och sedan genom Tyskland. Vi kör inte mer än mellan 320 km och 420 km om dagen.


Nu mera kommer mörkret tidigare ju längre upp vi kommer och är det regn och dimma så stannar vi tidigare på någon parkering.


Kör vidare och nu siktar vi på Tyskland. Vägar kan också ses som konstverk ....tycker jag.


Från Frankrike till Tyskland på autobahn och här passera man gränsen utan att märka av den. Helt plötsligt är man i Tyskland.


Vi kör vidare mot Karlsruhe och risk för köer och "stau". Strax utanför Karlsruhe blev det stopp. efter en timma i kö och vi hade kommit ca 2 km började jag leta ny ställplats. Tröttsamt när man rullar ca 50-100 m i taget. Massor av lastbilar i kö.


Jag hittade en ställplats i Ettlingen med VA för 10 € där stannade vi.
N 48°56’09” E 8°25’01”


Nästa dag blandat väder.


Sen kom regnet. Nu blev det några mindre vägar, vi tänkte skippa autobahn, men det tog alldeles för lång tid och vår GPS Berit tog oss på så konstiga vägar och på vissa fick inga bilar över 3,5 ton åka. Och helt plötsligt ska vi under järnvägen 3,1m högt, jo vi klarade oss med ca 15 -20 cm tillgoda. 😕


Sedan ut på autobahn igen och där möter oss regnbågen.


Många vackra vyer och vi skymtar solen ibland. Höstfärger ser vi också. Mina glasögon har gått sönder och en resa mot Ullared får det bli för att få nya, passar bra att göra nu när vi ända är ute och far.





Vi passerar Kassel med deras backar och även här kommer regnet.


Det börjar bli kallt på nätterna och solen ser vi inte mycket av, vilket också gör att batterierna laddar dåligt. Nu ville vi ha en ställplats med el. Även på de mindre vägarna blev det kö.


I närheten av Osnabrück hittar vi Bramsche och en ställplats med el. För 1€ hade vi el i 5 timmar, men platserna var små och vi fick en mindre husbil bredvid, med knappt 1 m mellan oss. 😕
N 52°24’50” E 07°59’37”




Idag lördag den 19/11 var målet Flensburg och en gratis ställplats. Redan på väg dit såg vi de mörka moln som var på väg till Sverige med snö.


Det blev en lugn kväll, men kall och på morgonen kunde Ingemar göra snöbollar.



Genom Danmark får vi både regn, snö och dimma, vilket vi inte hade väntat oss.





Men även sol och blå himmel. Vi tankar i Ringstede för 14,29 Dkr ca 21 Skr. Att tanka efter motorvägen höjer priset med ca 1-2 Dkr.


Vår brobizz funkar och vi kommer fort genom kontrollen, ingen vill se våra pass eller kolla vår husbil.


Så är vi äntligen i Sverige igen, känns ganska bra ändå, saknar barn och barnbarn.


Vi åker till Lomma, där Ingemars bror bor och där blev vi bjudna på en jättegod Dovhjortsgryta med tillbehör.


Här kunde vi stå nära deras radhus och dessutom få el. Och det behövdes. På morgonen vaknade vi till snöfall och hala vägar. Vi hade tänkt åka till Helsingborg och hälsa på Ingemars syster, men det var trafikvarningar ovanför Helsingborg så vi blev kvar en natt till.


Så här ser sista biten genom Tyskland ut. Tanken var att ta samma väg till Flensburg som tidigare, med färjan över Elbe, men vi ändrade oss och fortsatte runt Hamburg och där var varken vägarbeten eller "stau" så det funkade bra.


Hela sträckan ner till Spanien och tillbaka över broarna i Danmark.


Totalt har vi kört ca 6500 km och det blir nog ca 400 km till innan vi är hemma.

8 kommentarer:

  1. Välkomna hem och roligt att följa er. Ni har då verkligen haft en blandad väderresa hem. Inget man önskar sig regn och snö men det är bara att göra det bästa av det, som ni gjort. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har nog aldrig tidigare haft sådant väder på hemväg, men någon gång ska väl vara den första. 😀

      Radera
  2. Ja nog har det hänt en del på vår resa, men det är sådant Ingemar kan fixa själv. Roligt att ni följt oss.

    SvaraRadera
  3. Välkomna hem (även om ni har en bit kvar). Det har varit så kul att följa med er på resan nu när vi själv är på hemmaplan. Nu får ni ta det lugnt sista etapperna hem för det ser nog ut som om snön kommer att töa bort om några dagar och vi har bara fått några cm här uppe hos oss.
    vilket blandat väder ni haft under era resdagar, inte kul att åka i regn och gråväder.

    SvaraRadera
  4. Välkomna hem till Sverige igen! En lång resa blev det ... kul att fått vara med, även om jag är dålig på att kommentera :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du följt oss och du är inte ensam om att inte lämna en kommentar (känner igen mig själv).

      Radera
  5. Långa dagar på väg, men det ser ju ut att ha gått bra! Fint att se lite konstnärliga former längs vägen också så man har något fint att fota :) Önskar en fin december!!

    SvaraRadera
  6. SLUTA GRÅT OCH SÖK EFTER KÄRLEK STAVNINGAR ONLINE SÖK INTE MER EFTER DIN LÖSNING, ÅTERSTÄLL DITT ÄKTENSKAP OCH RELATION NU MED HJÄLP AV DR WALE

    Allt började i maj förra året när min man besökte Schweiz för ett program som varade i två månader, när min man kom hem märkte jag några förändringar i hans karaktär mot mig och barnen, allt jag gör för att göra honom glad blir han irriterad och tjatar slumpmässigt, lämnar hemmet och kommer tillbaka sent, förr söker han efter en kallelse ensam till Schweiz igen, vilket jag gav med tanke på att det skulle göra honom lycklig men till min största förvåning visste jag aldrig att det var slutet på vårt äktenskap om inte DR WALE Äktenskapsräddare, Med vänliga hälsningar, jag var så förkrossad när min man sedan sju år lämnade mig och flyttade till Schweiz för att vara med en annan kvinna. Smärtorna var bara för mycket för mig att bära att jag inte bara orkade längre. Så jag var tvungen att kontakta internet för att få hjälp tills jag fick reda på att DR WALE var den verkliga affären.. Jag hade provat allt jag visste, och med dina besvärjelser, välsignelser och extraordinära magiska krafter gjorde du allt arbetet för mig, vilket du har garanterat mig positivt resultat inom en vecka, min före detta make kom tillbaka till mig och han var ångerfull för allt han har gjort. Och nu är mitt liv balanserat och jag är lycklig igen. Allt tack vare dig sir du kontaktar honom via WhatsApp: +2347054019402 ELLER E-post: drwalespellhome@gmail.com

    SvaraRadera