måndag 8 juli 2019

Husbilskompisar på besök

Det kom ett sms: Är ni hemma, vi är i era trakter? Det var våra husbilskompisar Mats och Wiwi-Ann från Höganäs, som vi träffade i Spanien för 7 år sedan och nu var de på resa norr ut. Så himla roligt när husbilskompisar hör av sig och kommer och hälsar på. Jag höll på att putsa Lillstugans fönster och var precis klar, Ingemar och Tomas höll på med bryggorna, när de kom på söndagen.
Det blev lite trädgårdssnack mellan skurarna och bryggorna kom i. Lunchdags och det blev sillunch, som intogs i Lillstugan, eftersom vi inte litade på vädret. Och vi gjorde rätt, för det kom några rejäla regnskurar.

Mot kvällen hade skurarna upphört och vi klädde oss varmt för en kortare tur med flotten.

Ganska mysigt att åka ut på en nästan spegelblank sjö och njuta av ett glas vin.

Vi åker förbi Brunnsnäs Säteri med anor från 1500-talet, där Birgit Sparre bodde sina sista år. Vilka molnformationer vi får se, nästan som en målning.

Solnedgång bakom molnen, som ser oroväckande mörka ut.

Våra höghus i sjöändan är populära att fota och ett bra riktmärke.

Vi vände hem igen och nu blev det mat i Lillstugan. Kvällen blev trevlig och mycket prat om vilka resor vi ska göra i höst. Vi har alla varit i Marocko och Mats och Wiwi-Ann har varit där fler gånger än vad vi har varit, de sista gångerna med flyg. Nu lockar Marocko igen för dem, men inte för oss, då deras sjukvård inte är som i övriga Europa, bara i de största städerna. Vi åker nog hellre ner mot Grekland.

Något som lockade dem var en svamppromenad.....alltså bestämde vi att åka ut till stugan när vi vaknat.

På kvällen kommer spindlarna fram....då är de på jakt efter mat och spinner fina spindelnät, som flugorna fastnar i.

Även dimman rullar in, då det är kallare i luften än i vattnet. Noel hade varit på fisketur med pappa och ville visa oss sin fina Gädda, som han fiskat själv.

Måndag morgon, Ingemar tar sig ett morgonbad +14 i luften och +18 i vattnet och vi åkte till stugan när alla hade ätit frukost.
Där upptäckte vi att två nockpannor hade gått sönder. Ingemar är ju höjdrädd och även Mats, men upp på taket kom de.

Med förenade krafter hade de bytt pannorna och flyttat stegen till framsidan, under tiden som jag och Wiwi-Ann gjorde en skogsrunda efter svamp...utan resultat.

Vi tog lilla Pärlan och åkt en en runda då vi visste var vi skulle leta. Men det är inte allt som lyser gult som går att äta. Det här tror jag är Trollsmör så de lämnar vi kvar.

Vi letar efter skogsvägens kanter....

.....och visst hittar vi skogens guld, men de var så små där de satt i mossan och det gällde att ha sina kantarellögon på sig.

Wiwi-Ann passade på att rensa den 1/2 L vi fick ihop.

Sen var det dags för Mats och Wiwi-Ann att fortsätta sin resa i Sverige. Men vi följdes åt till Glassfabriken som visade sig vara stängd mån -tisd. 😒 Vi fortsatte hem och gjorde i ordning husbilen för en resa.

Och nu är vi tillbaka i stugan för lite målarjobb mm.

Gräset växer högt på 3 veckor, nu är det dags för lite trädgårdsskötsel. 😀

1. Tack för senast. Det var snabba ryck tillbaka. Vi har kommit till Tidaholm.

1. Tack själva för trevligt besök. Ja vi insåg att vi hade lite att göra här ute så vi handlade och åkte tillbaka. :)

2. Trevligt med husbilsvänner om hälsar på. En kantarellmacka är inte dumt det heller!

1. Ja husbilslivet har gett oss många trevliga vänner. Nu hoppas vi på en bra svampsäsong.

3. Vad trevligt med husbilsvänner på besök! Vi har också börjat fundera på att besöka ett par kantarellställen men det får nog dröja ytterligare någon vecka.

1. Ja jag tror att svampen behöver några veckor till. De vi hittade var väldigt små. Man lär känna så mycket trevligt folk när man är ute med husbilen, jättekul när de kommer på spontana besök.

4. Vad trevligt ni har det med era hus, sjön, skogen och kanske inte mist. flyta bott på en flotte.

5. Vilka mysiga dagar ni haft tillsammans. Bra att ni har kunnat flyttat in i lillstugan, den är ju också så fin.
    Kram

6. Kul med sånt finbesök :-) Kantareller är sååå himla gott! Men jag vågar inte plocka svamp själv, det finns ju giftiga rackare, även falska kantareller har jag hört.
    Fast jag plockar svamp ibland ändå, fast i affärerna. Bekvämare plockhöjd och dessutom finns det skyltar som talar om vad det är för en svamp :-D