torsdag 5 oktober 2017

På rull mot norr

Vid 12 tiden igår startade vi vår Norrlandsresa. Tunga moln hänger över oss, men inte förrän vi närmar oss Falköping kommer regnet.

Tidvis är det soligt och tidvis får vi köra vindrutetorkarna.

Hösten har kommit, men än går korna på bete.

När vi kör förbi Skövde, så ser vi att det ljusnar fram över och det ser lovande ut....mycket roligare att åka, då solen skiner.

Vårt första mål var Örebro där våra vänner, från Greklandsresan Benny och Ann-Kristin bor. Vi var väntade och Benny stod nere på gatan, för att visa oss var vi kunde stå med husbilen över natten. Sen blev det hissen upp till 8:de våningen där Ann-Kristin väntade med kaffe.

Det blev både en Martini, kaffe med dopp och lite senare middag, med en otrolig utsikt över Örebro i kvällsljus. Sen blev det så klart mycket prat om resor, både planerade och tidigare gjorda resor, vi har ju träffats flera gånger på våra resor mot södern.

När vi kom ner till bilen senare på kvällen, hade gasolen tydligen tagit slut och det tog Ingemar en stund innan han fick igång den igen och vi fick varmt i bilen. Vaknade av alla ungdomar, som var på väg till skolan. Tog sedan hissen upp till våra vänner för en fika innan vi skulle ge oss iväg igen. Nu fick vi se utsikten i solljus.

Vi hade hittat två ställen där man skulle kunna få gas. Svetshuset kunde tyvärr inte tanka våra flaskor,  de kunde bara byta dem. 😕 Vi fick åka tillbaka till Gasolfyllarna lite söder om Örebro. Där kunde vi också få tag i en ny gasolslang färdig med kopplingar, som Ingemar kan byta själv. Nu kunde vi fortsätta vår resa med fulla gasoltuber. Det kan bli kallt i natt enligt Klart.se

Det är fantastiskt höstlikt och vackert ute och vi har verkligen tur med resvädret....strålande sol!

Någon har hittat ett perfekt läge för sin sommarstuga, ända nere vid vattnet.
Vi fortsätter mot Insjön och där passar vi på att ta en paus. Ett besök på Clas Ohlssons varuhus hann det bli också.

När vi närmar oss Rättvik ser vi att det är fullt av husbilar nere vid sjön. Det är för att det ska vara Rättviks marknad i helgen.

Överallt ser vi marknadsstånden på väg att sättas upp.

Vi hade först funderingar på att stanna och gå på marknaden, men eftersom det skulle ta hela dagen, så avstod vi och fortsatte mot en ställplats i Nusnäs
Nu står vi här, på första parkett med utsikt över Siljan och plats för 4 bilar, även husvagnar är välkomna här.
Våra koordinater hit var N60 57 25,9 E014 37 56,8

Och hamnen bakom oss.

Nu hoppas vi vädret består så vi får en solig fortsatt resa....mer om det längre fram.

1. Härligt att vara på rull. Ni slipper nog knotten .
    Kram 😎😎

2. Synd att ni hoppade marknaden när det är så bra marknadsväder. Det är nog den bästa marknaden (och kanske den största) i mitt tycket. Hände lite titt som tätt att vi tog personbilen och for dit, när vi bodde i Borlänge. Ha en fortsatt fin Norrlandstur

1. Jag hade gärna stannat, men vi hade bestämt möte med sonen och dessutom var det ju ganska fullt på både ställplatser och camping. Det får bli en annan gång :)

3. Kul att åka mot norr också nån gång😉Det är fint norröver också 😄Ställplatsen i Nusnäs stod vi vid också. Dagen efter vi var där var vi upp till Dalahäst tillverkningen o köpte en påse med ämnen, kniv o plåster till en egen häst😄Den håller Kjell på med ff. Trevlig fortsatt resa.

4. Tankar alltid gasol hos Gasolfyllarna i Örebro.
    Är uppe i Sälen nu men besöker nog Rättviksmarknad på hemvägen, söndag.
    Trevlig resa.

5. Rätt tid att åka nu. Mindre trängsel och mindre med mygg.