onsdag 24 februari 2016

Castillo de Castellar och Punta Paloma

Vi lämnar Benarrabá på krokiga vägar. Vi kör på 1000m/öh, men så småningom kommer vi ner på mera lågland. Här blommar vita blommor, det ser nästan ut som snö.

Vi passerar Jimena de la Frontera, med en borg på toppen, och fortsätter till ställplatsen i Castellar de la Frontera, som vi hade ställt in. Här finns plats för drygt 20 bilar och en restaurang med "krypavstånd" intill.
Regler finns uppsatta för vad som gäller på platsen. Vi blir 3 bilar som övernattar.

På em passar vi på att ta en promenad i den relativt nya staden. Den byggdes upp så sent som 1971 och har breda gator, med gott om parkeringar. Kyrktornet har fått också en modernare form .

På toppen av tornet har ett storkpar skapat sig ett fint bo, med utsikt över staden.

Efter de sedvanliga bestyren på morgonen beslöt vi oss för att ta en titt på Castillo de Castellar en fästning från 1300-talet och tidigare det "gamla Castellar." Ligger högt på ett berg omgivet av bl a korkekar. Nedanför ligger den uppdämda "sjön" Embalse del Guadarranque.

Vägen upp ca 7 km är krokig och ibland smal, hastigheten mellan 30-50 km/tim. Vi får möte av en lastbil, men det gick bra då han kunde gå lite av vägen. Vi följer skyltarna om parkering och kommer till slut upp.

Sedan blir det en lång promenad upp för den stenlagda "gatan".

Det kändes i benen efter den promenaden upp till själva borgen.

Upp genom själva porten och så är vi inne på ett torg. Husen är vitmålade och de små gränderna slingrar sig fram, prydda med olika växter. Här finns hotell och några restauranger, en ministad innanför murarna.

Det doftade gott från en buske, kanske en släkting till Jasminen.

Det var så många små gränder att vi nästan gick vilse :)

Hittade också en affär med mycket handgjorda alster, givetvis blev det något med hem.

I alla gamla borgar och byar finns det katter och den här borgen var inget undantag.

Nu var vi ganska trötta i benen och lite hungriga, så vi tog samma gångväg tillbaka.

Utsikten här ifrån är helt fantastisk....man ser nästan ända till Gibraltar.

Nu var det dags att börja nedfärden, med husbilen igen. Det konstiga är att det känns som om det går snabbare tillbaka....men så var det ju nedför hela vägen..haha.

Vi fortsatte mot Algeciras och Lidl där det blev påfyllning av mat och dryck. Där efter ställde vi in "Berit" på Punta Paloma där vi fricampat tidigare.
Den fina sandstranden började snart dyka upp.

Det fanns en hel del husbilar här när vi kom och en massa windsurfing killar och tjejer.

Här blir vi i natt och kanske någon mer dag.
Koordinater N36 04 10  W 05 41 27

Idag har det varit runt +21 gr och soligt.