måndag 9 juni 2014

Från Fulvik - Sandhamn

Efter Öland fortsatte vi söder ut. I Söderåkra åkte vi av för lite ärenden på bensinstationen därefter åkte vi mot Fulvik och badplatsen där.

Vi hade sett i Nordic Camper Guide, att det skulle finnas en parkering där och att man kunde övernatta.
Här kallas platsen för Örarevet N56 27 34 E16 07 40 för det finns ett naturreservat här med det namnet.

Tog en promenad ner till badet

Det var långgrunt och lågvatten men en lång brygga ledde ut till en flytbrygga och där kunde jag känna på vattnet. Lite för blåsigt och kallt för ett dopp :(

Morgonen kom med sol och värme. Det blev några timmar i solen innan vi drog vidare.
Vi blev lite nyfikna på en camping vid Björkenäs och åkte dit för att ta en titt.

Ingemar har en kikare för att titta på fåglar, men vad den här mannen tittade på blev vi inte kloka på och en så stor kikare har vi aldrig sett.  Om det hade varit mörkt så kanske det varit en stjärnkikare, men det var ju mitt på dagen.
Någon som har en aning om vad den används till?

Vi far vidare ner mot Brömsebro där Fredsstenen står, som påminner oss om att Sverige en gång i tiden var danskt.
Här rinner också Brömsbäcken som en gång var gränsen mellan Sverige och Danmark.

Här finns också en stig som leder till resterna av Brömsehus ca 700m är det att gå, så stavarna åkte fram och vi travade iväg efter åkerkanten.

Svampen är på G, fina snöbollschampinjoner hamnade i min ryggsäck.

Turligt nog så är det ganska torrt i markerna men vi håller oss till de hjälpmedel som finns, för att gå säkert.

Väl framme var det många trappsteg för att komma upp på platån.....

......där Brömsehus hade legat.

Vi försökte sedan ta oss ned till vattnet, men här blev det balansprov över, den i dag, torra bäcken.

Dags att ta oss tillbaka till stigen och gå tillbaka till husbilen för att fara vidare.

Nu väljer vi inte E22 utan kör den gamla vägen efter kusten. Många vackra stenmurar finns det efter vägen.

Och fina små stugor, men även många hus som är till salu.

Vårt mål är nu Kristianopel där har vi aldrig varit tidigare.

Lugna gatan är det när vi kör in i byn.

Parkerar och går ner till hamnen. Här ligger segelbåtar från Danmark, Tyskland, Holland, Norge och en svensk.

Det är mycket folk på Café Sött och Salt. Lotter säljs och vi köper för en tjuga, då det är 2 kronors lotter. Vi vinner två gästhanddukar och en påse sugrör....rena turdagen idag :)

Kostade på oss riktiga glassar i våffelstrut, gott i värmen!

Kristianopel är inte stort, vi hittade några av de gamla kullerstensbelagda gatorna, mer kan du läsa här.

Klockan börjar bli mycket och vi lämnar Kristianopel för att åka ner till ställplatsen i Sandhamn.
Här står vi nu och har fin sjöutsikt.

Vart vi står i morgon vet vi inte, men det ska finnas en hel del ställplatser i Blekinge så vi ska nog hitta någon.
Vädret är fantastiskt med strålande sol och + 25 gr.

1. Det där måste ju vara en stjärnkikare, dom kanske riggade upp den för att titta när det blivit mörkt.......eller om månen syns på dagen. Kristianopel var ju en söt liten stad, påminde lite om gamla Kalmar tycker jag.

2. Fint där i Blekinge,vi stod i Sandhamn 2012 med Mats o Marianne !!
    Det var ett perfekt ställe att stå på,vi längtar tillbaks dit igen!

Ha det fortsatt gott i Sommarvärmen/Kram

3. Oj vad fint det verkar vara där ni är:) Härligt med promenader i så härligt väder...det är inte fel:-))
    Sandhamn har vi hört om. Ser fint ut. Ha det skönt:)..ni som har fint väder. Kram

4. Stenmurarna i Kristianopel var välbekanta för mig. Pappa talade alltid om krigsåren och beredskapstjänsten just där. Kram

5. I Sandhamn var vi 2011 när de invigde ställplatsen, en fin plats. Vi åkte också ut till hamnen som har båtar som åker ut till Hanö. Kram till Er! :)

6. Fulvik och Örerevet. Nordic Camper Guide har tipsat om platsen. Det förklarar varför så många husbilar passerar vår stuga på väg ner till badplatsen. Ni är välkomna! / Anki & Nicke