lördag 20 juli 2013

Nu blommar det....

......i rabatterna. Nu får ni följa med på en tur runt i min trädgård. Ut genom tvättstugedörren går vi och här har jag röda rosor. Jag gillar rosor och vi hade de här rosorna i hela rabatten nedanför staketet till uteplatsen. Tyvärr trivdes de inte för de tappade alla blad. Vi grävde upp alla utom den här och den har stått här i ca 25 år och blommar fint.



Samma var det med Elisabeth-rosorna, men de stod på framsidan av huset och där var antagligen för mycket skugga. Vi flyttade ner de två rosor som var kvar och de trivs här och blommar långt in på hösten.


Nu har jag ju gjort mig av med vårt växthus, så då får jag odla mina tomater i hinkar istället, det funkar det med och om några veckor hoppas jag att de första tomaterna är färdiga.


I den här rabatten finns också mina Riddarsporrar. 
De köpte jag som frö när vi var på ön Mainau år 2000


Penséer hör ju våren till och de här planterade jag när vi kom hem från vår resa till Marocko i år. De är lika fina fortfarande.


På vägen ner mot vår Lillstuga står den här tvättbaljan. Förra året sådde jag ängsblommor i den, men det blev inte så lyckat. I år satte jag Penséer ....


.....och blåklinten är från frösådden från förra året. Den är också tacksam att ta frö ifrån och så själv.


Alliumlökarna förökar sig, men inte håller de sorken/mullvaden borta.
Däremot är de fina när de blommar, de går också att plocka in.


Många av mina blommor är minst 20-30 år gamla. Så är det med den här Jätteprästkragen, den fick jag av min sons dagmamma för 33 år sedan och jag har den fortfarande kvar, trots att den har fått flytta runt i trädgården. Nu börjar de första blommorna slå ut.


Vi har ju en bäck i tomtgränsen med ett fint vattenfall, ja dvs när det finns vatten i bäcken. På våren är det fullfart på vattnet, idag sipprar det bara lite grann mellan stenarna. Den rosa Astilben trivs bra här i skuggan vid bäcken. Vi rensade upp och lade på mer jord och det trivs den tydligen med för den har blivit dubbelt så stor som den var innan.



Trivs gör även Alunroten tillsammans med Astilben....


......och ormbunkarna och Älggräset. Av älggräset och de torkade blommorna kan man göra te, som kan vara lindrande vid tex huvudvärk.


På stenmuren klättrar en Sedum art.


Som jag sade tidigare är många av mina blommor i trädgården gamla.
Den här blåklockan fick jag av en mamma till mina dagbarn när de slutade hos mig för så där 20 år sedan. Jag planterade ut dem och nu har de blivit så stora så jag måste flytta på dem. Tills vidare får de stå i hinken.


Nu är vi tillbaka vid huset och här finns ännu en gammal blomma, Hansarosen i vitt och rosa. Den klipper vi ner varje vår eller höst och då blommar den senare. 


Nu har de första doftande rosorna slagit ut så nu ska jag hämta saxen och ta in några.


7 kommentarer:

  1. Så intressant att få veta lite mer om dina blommor. Jag har ett kort på några gula saker med brunt i mitten, undrar vad det är, dom står längst ner vid muren och var väldigt vackra som förgrund till sjön. Och så får du ta lite mer kort som visar helheten :)

    SvaraRadera
  2. Det har vattnats flitigt förstår vi. Underbara blommor, härliga färger och fina foton. Njut så länge det blommar och prunkar. Kram, 3M

    SvaraRadera
  3. Åh vad fint med alla blommor, blir avundsjuk.
    Älgört kan du göra dricka av också, den blir jättegod och ger en riktig energikick. Man gör den på samma sätt som fläderblomsdricka.
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  4. Margareth o Svensöndag, 21 juli, 2013

    Blomkommentaren hamnade under trädgårdsfesten. Vet inte hur

    SvaraRadera
  5. Oj Oj Oj såå mycket vackra blommor ni har!

    Hur hinner ni med att hålla allt så fint!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Ååh så mycket fina blommor ni har!

    SvaraRadera
  7. Rena paradis trädgården med så mycket vackra blommor. Kram.

    SvaraRadera