måndag 17 juni 2013

Trosa

Åter en vacker morgon och utsikten kan man ju inte klaga på.

Vi körde in mot centrum och hittade en parkering där vi kunde stå.
Solen sken och då hade vi ju bestämt oss för att ta en promenad i Trosa.
Att promenera efter ån hade vi fått tips om, och här var faktiskt riktigt vackert.

Vi fortsatte efter Östra Långgåtan, som så här på f m var nästan folktom.

Gick förbi Nilssons bageri men det var lite för tidigt för fika.

Vi fortsatte i stället efter gågatan och alla fina små hus,
nymålade verkade de också vara.

Fina grindar kan jag inte motstå.

Vid nästa hus satt en "till salu" skylt. Vi pratade om vad en sådan här tomt kunde kosta. Nyfiken som jag är så gick jag in på Skandia Mäklarna och kollade, jo nästan 2 miljoner får man punga ut med sen ska man kanske bygga något på tomten också, skulle tro att det är minst 2-4 miljoner till som man får lägga ut. Inget för våran plånbok i alla fall. L

Det finns lite smågränder här och där och den här tog oss ner till ån.

Vackra trädgårdar ser vi över allt, den här rabatten var lite annorlunda.
Inte mycket blommor men bladen var i olika färger och gav ett färgglatt intryck. Nu skulle man ju vilja veta vad de heter också.
Allium kände jag igen, men det var nog den enda.

Vackra vindflöjlar, hästen var ny för mig.

Vi hade gått runt nästan en timme och nu var det dags för en glass.
Två kulor blev det och så goda de var.

Vi fortsatte sedan efter ån en bit för att sedan vända tillbaka till bilen.
En titt in i trädgårdarna, här är det rum att hyra och en mysig trädgård att inta frukosten i.

Något som fascinerar mig är alla gamla fina fönster.
Lägg märke till den lilla balkongen, eller vad det är, mellan husen.

Sista huset vi går förbi är stadens bäst bevarade skärborgarstuga
från 1700-talet och fortfarande i bruk.

Det blev en lång tur runt stan idag och vi hade det bästa vädret man kan ha för en stadsvandring. Inte så mycket turister ännu, men de är på gång, vi har sett många Tyska husbilar och någon från Åland resten har varit svenskar.
I morgon blir det om Tullgarns Slott, där vi står i natt. Gratis ställplats, fina restauranger, caféer, parker och så Slottsvisning förstås.

1. Vilken fin rundtur i Trosa ni tog oss med på. Har varit i Trosa, men den kogången kom vi sjövägen till hamnen. Gick inte så långt då, men såg de centrala delarna av stan och köpte så klart glass. Det är många vackra hus, tyvärr är väl många av dem sommarhus för stockholmsfamiljer, därav prißbilden också. Men visst är det fint att strosa runt och titta på alla vackra hus och trädgårdar. Hur går det för er med husbilen, fungerar det någorlunda nu? Tänker så mycket på er. Ha det så bra ni kan och vi längtar efter att se er snart. Kramar 3 M

1. Ja Trosa är en mysig liten stad. Nej husbilen funkar dåligt ingen el till pumparna, ingen radio, kylskåpet funkar när vi står stilla och kan sätta i säkringen. Det är lite jobbigt men för några dagar är det ok. Ska stanna till hos Bossings när vi åker hem och kolla med dem.

2. Trist när det inte fungerar som det skall. Du kanske har fått en bra sångröst efter detta?
    Ni har en förmåga att hitta fina ställen.
    Jag måste bara få säga -Vilka fina ställen ni hittar!
    Likadant med Anki's Bildblogg. Hon hittar oxå fina platser och städer. Grym inspirationskälla för oss övriga.
    Nu är det bara en vecka kvar till min semester. Bilen står i givakt på uppfarten. Vi brukar starta med Spiken.. Ambitionen är och har varit det senare åren Siljan runt men vi vände i Filipstad förra året pga alla stickande djur som fanns i luften. Det var ingen ide att sitta ute -då.
    Kanske bättre iår?
    Ha det kanon!
    Hoppas det ordnar sej med kylen och radion.

3. Kul att läsa att ni inte gav upp och åkte hem utan fortsätter med trasigt kylskåp.
    Fina bilder från Utflyktsvägen och Trosa som vi också kört och varit i. Ni har finare väder än vad vi hade vid det tillfället. Fortsatt trevlig tur.
    Kram

4. Trosa är alltid fint att komma till! Sist vi var där provade vi faktiskt att åka ut till campingen. Det blir ju en lite annan grej eftersom man står vid havet och istället för att vara nära stan, det var en relativt enkel men trevlig camping.

5. Jag brukar skriva och säga samma sak, det är ingen sommar, om man inte ätit strömming, potatismos och rårörda lingon på Restaurang Fina Fisken i Trosa. Vi har redan gjort det för ett par veckor sedan. Ibland har jag googlat på en hotellweekend för att ge bort som present. På Trosa Stadshotell är ett av de dyraste ställena att boka. Så dyrt att jag avstått. Ha en fortsatt trevlig resa. Kram.

6. Hej!! Låter som man borde söka sig mot Trosa nån gång och spatsera runt. Såg mysigt ut.
    Ja vad gulligt det var med den lilla balkongen el vad det var mellan husen, du beskrev och fotade. Jättefina bilder som vanligt.
    Hoppas ni får fortsatt trevligt.

7. Så fint det är i Trosa. Har bara varit där en gång för en hel massa år sen. Men ser att vi helt klart måste ta oss dit nångång :)