onsdag 20 juni 2012

Nora, en mysig stad

Nu märks det att vi är lite längre norr ut, inget mörker än på några timmar. Så här såg det ut igår kväll kl 23.00



Vaknade till strålande solsken, nu skulle vi göra Nora och det som låg närmast var Nora Bergslags Veteranjärnväg, om den kan du läsa här och här


Vi hade hört på radion ett direkt reportage från Nora om testkörning av loken, som ska gå på midsommarafton mellan Nora och Pershyttan. Vi ville också ta oss en titt på dem. Det rök och bolmade både bak och fram på loket.


Hela området runt järnvägen är ett museum. Utanför de gamla tågvagnarna, som är både restaurang och vandrarhem, hade man byggt en stor terrass med rejäla trämöbler.


Vi fortsatte vår promenad och kom till den Göthlinska gården tyvärr så var där inte öppet, men det var uthusen och där var det loppis. 


 Vi fick med oss 3 deckare, att läsa i husbilen.


Vi fortsatte vår vandring genom staden med alla små mysiga hus och innegårdar....


...och många affärer, med ett stort utbud av kläder, men enligt mig alldeles för dyra, så där blev det ingen affär.


Att kyrkan ligger mitt i byn, kan man hålla med om här.


Vi fortsatte efter sjöns promenadväg för att.....


.....ta oss till husbilen och där avsluta besöket i Nora med en fika i gröngräset.


Varmt och sköt väder....det är sommar det :-) Ca +20 gr
Nu fortsätter vi mot Klenshyttan men om det får ni läsa i morgon.

5 kommentarer:

  1. det ser jattemysigt ut, speciellt fikat pa sista bilden :)

    SvaraRadera
  2. Jag får inte riktigt till det med min adress, försöker med wordpress så kanske det går bättre. Skönt att ni fått sommar till slut efter allt regnande, har dom bättre väder uppåt kanske...

    SvaraRadera
  3. Nora är fint! Min bror bodde där i några år, så då var jag där några gånger!

    SvaraRadera
  4. Nu har jag hunnit med... läst både detta inlägget och det förra :)
    Tack för intressanta och bra tips - och massor med bra bilder! Nora står redan på vår lista över orter att besöka och vi kommer att ta den vägen när vi kommer iväg på vår resa upp genom Värmland... och kanske en tur in i Norge...
    Ha det gott och kör försiktigt!

    SvaraRadera
  5. Skäms nästan lite, men har inte skrivit något hos er på ett par dagar, jo förresten kom på att jag skrev på målet. Men jag borde ha kommenterat att ni var i mina barndomstrakter, jag, Marianne föddes och växte upp i Örebro och hela Kilsbergsområdet och bl.a. Nora var tillflyktsorter när vi gjorde något i helgerna. Jag har varit på alla orter som du skrivit om och även Mats. Vi tycker det är vackra områden, därikring och det finns mycket att titta på. Ha det så skönt. Kramar 3 M

    SvaraRadera