torsdag 26 oktober 2023

Fricamping

Från Guadamar fortsatte vi till El Pinet och ställplatsen. Där träffade vi på Yvonne och Lorenz. Lorenz och jag har lite gemensamt, då vi båda bott i Lerbo utanför Katrineholm, Jag i en kort period under 1955-1957, sedan flyttade vi till Valla och Lorenz kom under 1960, tror jag det var och kände till det mesta om Lerbo med omnejd. Det blev ett trevligt möte och dagen efter for vi åt varsitt håll.


Vi for och handlade, stannade över natt på Zenias stora parkering tillsammans med ett 10 tal andra husbilar. Nästa dag var det dags för ett dopp i havet tyckte jag. Ingemar avstod och tur var väl det för det var inte så varmt som jag hade hoppats på, kanske för att det har blåst och blåser mycket. Det blev ett snabbt dopp.


Vi gjorde också ett besök på en tidigare plats vi stått på, gatan nere vid El Pinet playa. Under flera år har det varit förbjudet att stå här, men nu var skyltarna borta och flera bilar hade hittat hit. Kan undra var de tömmer sina toaletter, för på Ställplatsen får man inte tömma.
Vi fortsatte sedan lite längre söder ut mot San Javier och där hittade vi en mack som hade tömningsstation. N37 49` 03 E00 49` 09
En stor svart tjur hör ju till när man åker i Spanien och kan ses i rondeller.


I andra rondeller kan man se flygplan.


Vi fortsätter sedan söder ut och utforskar nya platser, blir dock besviken för vi har för stor bil 7,45m, här får bara plåtisar plats.


Vi kör på landsbygden och det är siesta det märks, helt dött i byarna.



Vi tar vägen mot La Azohia, den har vi åkt tidigare, men åt andra hållet. Krokig men helt ok väg och vacker utsikt.




Så var vi framme vid grusplanen, som vi stått på tidigare. Snett och vint, men man får palla upp bilen. Här blir vi inte ensamma och inte störst heller, här kan även de med stora bilar få plats. Än så länge blir det fricamping när det går, men det märks att man har infört fler regler för oss med husbilar. Jag har läst att man får inte campa/sova i husbilen på en gata, men om det är sant vet jag inte.
Tyvärr finns det de som tömmer sin toa där det passar dem och då blir det restriktioner, även för oss andra. Vi har nu tömt på macken, så vi kan stå i 2 dagar innan vi söker ny tömningsplats.
Vi ställer oss långt upp och får fin utsikt mot övriga och havet.


Kan nu tillägga att jag varit tablettfri i en hel vecka, sluppit min ryggvärk och undviker lakrits, då mår min njure som bäst! 😄
Tack för värme och sol, den gör nytta.
Vi stannar i den här regionen under 1-2 veckor, men kommer att röra på oss i hopp om att hitta nya platser att stå på.
I dag +25gr och växlande molnighet.




6 kommentarer:

  1. Så härligt det låter och vad skönt att din rygg blivit så mycket bättre! Skoj också att ni träffat Yvonne och Lorentz. De är alltid med på den golftävlingen Lars är med och ordnar och så himla trevliga!
    Tyvärr blir det nog mer och mer restriktioner för oss husbilsåkare både här hemma och ute i Europa.
    Ha det fortsatt fint. Idag är vi ute på rull i gråvädret. Blir nog bara två nätter för sedan hotar de med snö!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att ni också känner Y och L. Ja vi såg att det kunde komma snö igen. Vi gillar värme ,men just nu är det nästan för varmt, 22 ute och 26 inne. Men jag har hellre värmen och min rygg mår bra, än att det är kallt och ryggen värker. Än har vi inte behövt ha någon värme på, på natten. Ha det så trevligt på er sista resa för i år med HB.

      Radera
  2. Härligt att din rygg blivit bättre, kan det vara värmen som gjort det. Ni ser då ut att ha det riktigt sköna temperaturer. På söndag väntas det snö, enl väderleken. Hoppas dom har fel den här gången. Roligt att ni träffade Yvonne och Lorenz, dom känner vi också, som BM skrev, från golftävlingen som Lars ordnar.
    Trevlig helg Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi har det jättebra och nog kan det vara värmen som fixat ryggen.Den började ju bli dålig i samband med att det började regna och sen fortsatte det ju resten av sommaren. Hoppas väderleken har fel, lite för tidigt med snö redan nu, men 2010 kom den också vid den här tiden och låg kvar resten av vintern. Trevlig helg önskar vi er också.

      Radera
  3. Det är ju känt att värme gör så att man slipper värk, så gäller det för mig också. Ni ser ut att njuta och hittat en fin ställplats. Nu får ni njuta i värme och må gott.

    SvaraRadera
  4. Så rätt du har.....för det måste ju vara värmen som gjort mig bra. Jag sitter ibland snett och konstigt, men får ändå inte ont. Måste nog bli vintrarna här nere i värmen.

    SvaraRadera