söndag 27 augusti 2023

Blåbär, röntgen och födelsedagar

 Veckorna går fort och nu var det dags för lite samling av vad som hänt.

Startade på måndagen med en resa mot Göteborg och njurröntgen. Har ju under 2 månader haft väldiga besvär med ryggen (muskler och njurproblem.) Var till läkare för att få lite hjälp och det visade sig att jag hade bakterier i urinen bl a, så han skrev ut medicin och en remiss till röntgen. Fick kallelse efter 2 veckor, så vi ställde in GPS på den adress vi fått i Göteborg. Fina hus fick vi se och mycket trafik. som vi inte är vana vid.


Vi som hade trott vi skulle till samma Unilabs som förra gången, men nej den här gången blev det mitt i stan på Haga. Vi hittade ett parkerinshus intill. Så klart hade jag appen, men inte använt den tidigare, tog lite tid att instalera om den, men så enkelt sedan. Själva röntgen gick fort och efter 20 min var vi på väg hem igen. Åker förbi både gamla och nya Ullevi.

Svaret kom i veckan och det visade ingenting, precis som jag hade trott. Tror medicinen tog bort mycket, men ryggvärken finns ju tyvärr kvar, snart dags för ett besök hos Kristin igen, hon är den som lyckats få ordning på ryggen.....åtminstone för några veckor.


Kaffesugna som vi var hade vi tänkt ta det i Bollebyggd, men tji fick vi....de hade gått i konkurs, så där var stängt. Då siktade vi in oss på Günthers i Ulricehamn och kom dit i sista stund innan stängningsdags. Kaffe och en god blåbärsbakelse satt fint efter utflykten till Göteborg.


Vi som sällan går på stan, passade på att ta en titt på "brända tomten" där en konstnär målat husgaveln. Symbolerna ska påminna om branden och guldsmedsaffären, som brann upp. Jag gillar dessa husmålningar, ser betydligt bättre ut än tomma ytor.


 På tisdagen hade jag lovat Tomas att vi skulle plocka blåbär. Alltså bar det iväg till skogen, inte långt från där han bor. Oj så mycket blåbär och lingon!!! Jag plockade med bärplockare och Tomas för hand, jag fick ihop 2,5 L på 1 timma. Inte illa att ha skogen med bär och svamp på 5 min avstånd.


Hemma igen vid 12 tiden och en timma senare kom Lena och Bengt och tog oss med på en försenad födelsedagslunch för Ingemar, som fyllde 78 år för en vecka sedan. Då kom kompisarna A och Th på tårta.


Bengt har en ny Tessla och vilka finesser det finns i de nya bilarna!  Bara GPSen är ju 3 ggr så stor som våran och allt är ju automatiskt. Skön var den att åka i också.


Det blev Skotteksgården som serverade lunch till pensionärspris. Vi är ju alla, utom Lena, pensionärer. Det blev fisk och det smakade jättegott. Blåste gjorde det ute, men solen sken på oss.


Här kan man också parkera med sin husbil, såg vi. Vad priset var vet vi inte, men 2 hb hade hittat hit. Monumentet bakom bilarna är Sten Stures monument  efter slaget vid Åsunden 1520. 


Hemma igen så var det dags att rensa blåbär, blev 5 fina påsar i frysen.


Ingemar har i dagarna tre fixat skadan vi fick i Frankrike förra hösten. Även skadan under dörren har han fixat till och målat. I mitten av september och ett par veckor i oktober, ska en firma måla om huven och skärmarna, sen sticker vi söder ut som vanligt.


Tog en tur runt i trädgården och där blommade Rohodendron för andra gången i år. Läste sedan på FB att det var inte ovanligt att just den vita blommade även på hösten.
 


Pelargonerna fick jag ställa under tak en vecka, för att torka ut, nu har det blivit full fart på dem.


På förmiddagarna, då min rygg inte strejkar för mycket, har jag börjat få sån lust att sy. Gick ju igenom mina tyger och hittade bitar och färger som jag tyckte skulle passa barnbarnen. Önskar så att jag ska kunna sy lite igen. När jag var nästan klar då strejkade min raksömsmaskin!!  
Lånade barnbarnets symaskin, men inte heller den funkade. Bara att åka till symaskinsreparatören och lämna in dem. Har en duktig i Borås som jag varit hos tidigare.
Fick sedan låna en supergo Husqvarna 2000 från -70 talet av en kompis och vilken skillnad mot för dagens maskiner. Går som en klocka och hörs knappt, dagens maskiner skramlar och låter mer. Ska man ha en bra symaskin idag så kostar den minst 20 000 och mer, vem har dessa pengar? Så köp inte de för mindre pengar .....de går bara sönder. Jag är så glad för min overlock, som nu är minst 30 år och funkar jättebra, dock måste den servas mellan varven. 


Så här blev jacka och byxor i "vind-tyget", som jag har massor av i olika färger och former. Ibland får man pussla för att få bitarna att räcka till. 


Mindy fyller 7 år och det firade vi här hemma. Dressen jag sytt var lite stor, men hon växer så fort, så det behövs nog.


Nu börjar en ny vecka och hösten står och knackar på dörren, blommor i krukor ska plockas in och trädgården ska göras klar för vintern......nog finns det att göra innan vi kan ge oss iväg.


5 kommentarer:

  1. Hoppas att du blir bra i ryggen, inte roligt med dålig rygg när ni ska åka iväg. Härligt att ni fick lite blåbär till frysen. Fint sytt till barnbarnet, Jakob tycker om tyget jag fick och det blev en tröja till honom, som du såg på bilden.
    Visst känns det som hösten kom över oss, har också funderingar på att plocka undan blommorna. Med det här regnet blir allt förstört.
    Ha det bra i trädgården. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ryggen blir bättre. Tröjan till jacob lyckades du verkligen med. Så roligt att sy och att det passar, jag har ju en hel del att sy upp. 😃

      Radera
  2. Vilken bra vecka ni haft! Skönt att röntgen är avklarad med positivt resultat, härligt med bär i frysen, god middag med vänner och så en fin sydd dress. Nu hoppas vi bara att ryggen blir så bra den kan innan ni ger er iväg.

    SvaraRadera
  3. Ja det händer ju en del under en vecka, oftast hinner jag inte med bloggen, då får det bli ett sammandrag. Ryggen börjar kännas bättre och jag har lärt mig att hanskas med den.

    SvaraRadera
  4. Jo jag vet hur det är med dålig rygg och nacke:( det är ingen lek. Vilken fin dress du sytt, kan tänka mig att det blev glatt därhemma när födelsedagsbarnet fick prova :)) Du är så duktig på att sy. Kram

    SvaraRadera