onsdag 9 augusti 2023

Storm och Zucchini

 Vilket tråkigt väder vi fått så här i första veckan av augusti. 😕 

Stormen Hans drabbar oss också, men nte så mycket som i övriga delar av Sverige. Vattnet stiger i sjön och spolar över vår brygga.


Ingemar var tvungen att flytta flotten, så den inte rycker loss bryggan.


Och i gräsmattan stiger vattnet så här behövs stövlar, jag klarade knappt mig med tofflorna.


Vad gör man en sån här dag? Jo..... på TV visade de vad man kan göra med Zucchini/Squash och det har jag ju en del av. Fick också lära  mig att det är en frukt och inte grönsak, som jag hade trott. Jag har oftast med riven Zucchini när kag bakar limpor och frallor, men sen har jag inte provat något annat....förrän idag.


Jag har två Zucchiniplantor en grön och en gul. Den gröna ger mest.


Den största vi skördat i år vägde över 2 kg, men så stora ska man inte låta dem bli. De växer fort och jag hade missat den 2 dagar och då blev den så här stor.


Denna stora Zucchini har räckt till 3 x 3 limpor och lite till. Att använda zucchinin i bröd blir jättegott och saftigt. Såg ett recept på en mjuk kaka som jag tänkte prova. Plockade fram alla ingridienser och det var en hel del.


Började med att riva Zucchinin, eftersom man ska försöka krama ur så mycket vätska som det går. 


Här ska ingenting vispas, bara röras ihop och det gillar jag. När kakan var färdig i ugnen och kallnat, tog faktiskt lite längre tid än vad receptet sa, så bredde jag på toppingen och rev skalet från en apelsin över.


Kakan är mäktig så det behövs inga stora bitar till kaffet. Den påminner om morotskaka och var väldigt saftig. Jag uteslöt dock valnötterna och det gick bra det också. Att det var en hel Zucchini på 400 gr i kakan märktes inte, den kommer jag nog öra fler gånger.

Blev också klar med 4 små limpor även här var det ca 350-400 gr riven Zucchini/Squash som jag blandade i smeten, lite stött anis ger en god smak liksom russin om man gillar det.


Nu blir det nybakt limpa till kvällens tekopp.




3 kommentarer:

  1. Ni ser verkligen hur vattennivån ändras och snabbt tycks det gå nu. Tack för det receptet, får bli en bakdag. Letar efter recept på matbröd som man kan ha squash i. Jakob tog in flera stora idag och den största var på hela 3401gram!
    Kram till er

    SvaraRadera
  2. Du kan använda ett vanligt limprecept och lägga till ca 300 gr riven Squash

    SvaraRadera
  3. Vi förstår att ni med ert sjönära läge känner av ovädret på ett helt annat sätt än vad vi har gjort. Squash fick vi av Jakob och Yvonne när de kom och jag gör gärna squashbiffar med parmesan och sedan har vi ett jättegott pastasåsrecept med bl a squash, grillad paprika, lite köttfärs och en del annat d så mått och gott!
    Ska nog testa baka bröd med squash i…

    SvaraRadera