fredag 1 maj 2020

Valborgsmäss och sommarkänsla.

Då var vi framme vid den sista April och Valborgsmässoafton. En annorlunda Valborgsmäss än tidigare år. Temperaturen ute är bara +7 gr och en isande östlig vind, vilket inte inbjuder till något firande med brasa och förresten så har vi redan eldat upp vår rishög sedan i höstas. Husbilen får vila, någon kortare resa lockar inte i det här vädret. 
Buskar och träd börjar blomma och vi njuter av grannarnas trädprakt.



Plommonträdets blommor visar att det kan bli en bra skörd hos grannen i år.


Vi har också plommonträd, men de har inte riktigt slagit ut ännu. Rabattens Primula lyser desto mer och överraskande så hade jag tydligen planterat en hel del tulpaner.



För ca 10 dagar sedan fick vi känning av sommaren med +20 gr....då åkte shortsen på. Ingemar plockade fram stegen och började slipa på balkongräckena. Med lite sol och värme kommer också arbetslusten.


Efter att ha slipat och bytt lite dåliga bräder och skador var det dags för målning....och se så bra det blev. Nu blev det färdigt innan växter och annat kommit upp i rabatten. Själv passade jag på att plantera om mina plantor av tomat, gurka och squash, samt plantera om pelargonior till blomlådorna. Och då, när jag var klar, sjönk temperaturen till knappt +10 gr så nu får jag skydda mina lökar och andra plantor med filtar så de inte fryser.


Ulricehamn har varit förskonade från trafikljus, men nu har vi fått ett tillfälligt här i Villastaden. De håller nämligen på att göra om vägen, bytt en massa rör och fixar en ny cykelväg och då får vi stå ut med rödljusen, men snart är de klara.


Det blir nog bra när det blir färdigt.


Våra barnbarn får vi bara se på foton numera eller vinka till dem från bilen. Så i Påskas fick vi detta kort på våra minsta barnbarn. Nu vill vi träffa och krama dem igen....saknar dem så. 😥


Det blir mycket bakat nu i coronatider, men visst har det bakats tidigare också, däremot har jag inte varit med om att jästen varit slut så ofta som nu. Det blir både bullar, kakor och rågbröd. Idag blev det Kladdkaka med kokostoscatäcke, som vi smaskar i oss och vi lär nog ha gått upp flera kg efter den här coronakrisen. För något främmande att bjuda kakorna på har vi ju knappast. 😥


Medans jag är inne och bakar ligger Ingemar på alla fyra på gräsmattan och plockar maskrosor. Vår Robot-klippare är på "sjukhuset" så mattan växer som bara den efter regnet, även maskrosorna.
 Valborgsmässoafton den firade vi i stillhet framför tv med lite Kinamat, något gott ska vi i alla fall ha.
Idag den 1:a Maj regnar det, så det blir nog en dag till framför tv.
 Har ni sett älgvandringen? Det har vi och jag har nog aldrig sett så många Älgar samtidigt, även en som gick genom isen, men lyckades komma upp igen....spännande.
Nu får det bli en stund vid vävstolen i väntan på att regnet ska upphöra. 

6 kommentarer:

  1. Jag har sett dina rabatter under tidigare år, men denna var imponerande vacker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dessa primula är så tacksamma, blommar både vår och ibland på hösten också.

      Radera
  2. Ni har så fint med alla blommorna. Bra att ni hann måla innan det blev kallt, vilket vi inte hann.
    Jodå vi tittar på Älgvandringen och visst är det spännande. Roligt att du också har bakat dom kakorna, jättegoda och mäktiga.

    SvaraRadera
  3. Så fint det blommar i er trädgård!
    Här har vi fått målat stuprännor, som inte hanns med i fjol. Nu väntar garage och förråd när värmen kommer tillbaka. Jag har också bakat bröd (när jag fått tag i jästloch kaffebröd. Helt plötsligt känns det som tid är det vi har allra mest gott om...

    SvaraRadera
  4. Blev verkligen bra med räckena :-)
    Kakorna såg suveränt goda ut!
    Jag råkade fläppa över till älgvandringen precis då 7 älgar simmade över. Roligt att se :-)

    Ha det gott!

    SvaraRadera