lördag 10 augusti 2019

Rönnbärsår?


I helgen, när jag hade Mikael hemma behövde vi ut på en promenad. Vi gick mot Dollarstore för att se om vi kunde hitta lite kräfttillbehör. När vi kommer förbi Svenhems möbler får vi se Rönnbärsträden. De är översållade av rönnbär, jag tror aldrig jag sett så mycket bär på de träden någon gång.


Jag blir naturligtvis nyfiken på vad Bondepraktikan säger. Enligt den gamla Bondepraktikan står det: "Är det gott om ek- och bokollon eller om rönnbär, blir vintern sträng". Och på något ställe har jag läst att det även kan bli mycket snö.


Norr om Dalälven sägs mycket rönnbär spå att vintern blir snöfattig eftersom rönnen inte förmår bära dubbla bördor, snö och bär. Längre söderut sägs rönnbären sia om sträng vinter.
Mest troligt är att om året innan varit varmt och torrt så kan det visa sig på blomningen nästa år.
Ja det är intressant det där med Bondepraktikan, som är en bok från 1597. Numera tror jag vi får försöka lita oss på Klart.se och SMHI med flera när det gäller vädret.

Bildresultat för Rönnbär

Nu när hösten snart kommer ska jag ut och plocka rönnbärsklasar. För det behövs bara 3 st rönnbär för att klara dagens behov av c-vitamin och dessutom är rönnbären mycket bra mot urinvägsinfektioner. Jag hoppas man kan torka och mala rönnbären till pulver, då kan jag strö det på morgonens yougert.
Här kan du läsa mer om vad rönnbären är bra för.
För många år sedan gjorde jag Rönnbärsgelé. Kanske något man ska göra i år när det finns så mycket av just rönnbär. Ut och plocka om ni har tillgång till rönnbär, billig c-vitamin. 😃

2 kommentarer:

  1. Vi har också reflekterat över mängden rönnbär i år! Oavsett vad de för med sig är de otroligt vackra och dekorativa.

    SvaraRadera