torsdag 30 maj 2019

Karlskronaträffen del 2

Karlskrona är en gammal örlogsstadstad som ligger på flera öar och själva centrum ligger på ön Trossö. Vår morgon började med en promenad på ca 700 m till Marinmuseum som ligger på ön Stumholmen.

Här kunde man, om man hade tur, ta en titt inuti  ubåten Neptun. Tyvärr så öppnade de inte för besökare på ubåten förrän kl 11.00 och vi var där 10.00 så vi fick ta en titt på det som fanns runt omkring i form av filmer och bilder, här finns fler bilder.

Tack och lov för youtube 👍 kolla gärna på filmen om ubåtarna Neptun och Hajen.

Vi kunde däremot se hur matsalen och någon kojplats såg ut. Trångt om utrymmet var det och jag tror inte jag hade önskat vara ombord på en ubåt, som dessutom går under vattenytan....jag som knappt tål att vara ovan på ytan. 😢

Både gamla och nya skepp låg utefter kajen och huset där ubåtarna ligger.

Segelbåtarna var igång och de var nog glada i blåsten vilket vi inte var, men som tur var sken solen till och från.
När vi var klara med Marinmuseet så promenerade vi tillbaka till husbilarna för en fika.

Efter kajkanten stod massor av fiskare, både gamla och unga och fisk fick de.

Vi tog en promenad upp mot staden centrum....ja jag säger upp, för vi upptäckte att Trossö var backigt. Av den anledningen så blev det bara en kort tur för att senare åka med tåget runt....betydligt bekvämare.😁

Skulpturer vid Marinuseet.

De gamla stadsdelarna ser jättefina ut och roligt att se att man är rädd om de gamla stugorna, som finns kvar efter alla bränder som var tidigare.

Vi fortsatte över broarna till de andra små öarna Saltö och Ekholmen, där många små röda stugor finns, även en camping.

Åkturen tog oss också till det mest centrala ...torget...som anses vara ett av norra Europas vackraste och största torg. Stortorget är så klart dess namn och här finns två kyrkor och här står grundaren Karl XI staty, mer att läsa och göra finns här.
På vår tågresa runt fick vi en massa intressant information, bland annat om Rosenbom.

Kryssningsfartyget Ocean Majesty låg kvar, men skulle fortsätta sin resa mot Kalmar senare på kvällen.
För oss var det middag på restaurangen Sjörök. Vi hade bokat oss för Fläskfilé med potatiskrokett och det var otroligt gott. Dessutom var servicen perfekt och snabb. Ett lotteri var ordnat, med många fina priser och en av vinnarna var jag (och Ingemar) varje nummer gällde/husbil. Jag valde Chromecast som säkert blir bra. Jag får väl ta hjälp av barnen vid installationen. 😃

Vid niotiden var det dags för Ocean Majesty att kasta loss och ge sig iväg ut på Östersjön igen. Själva väntade vi till söndagsmorgon innan vi vände hemåt.

Stort TACK till Jens, Kerstin, Bing-Ove och Camilla för en trevlig träff igen.