onsdag 15 maj 2019

Älgmöte, födelsedag, skitjobb och sopsortering.


Veckorna går fort och vi jobbar på här hemma. Min förkylning har nu gett med sig. Här kommer veckans rapport. 😃 


ÄLGMÖTE
Dagarna går och vi fixar i trädgården. Tog lillebilen och gjorde en tur till stugan. Vi skulle hämta kärran för nu behövs den, när virke till garageväggen ska hämtas och att ta husbilen är ingen bra idé.


På den mindre vägen ut till stugan fick vi syn på två älgar. Jag har många gånger önskat att få syn på just älgar, men oftast är det rådjur vi stött på, men de är så snabba så de fastnar oftast inte på bild eller film. Nu är tiden inne för älgkon att föda och då stöter hon bort sin fjolårskalv. Att det var en kalv såg vi, men den andra var vi lite tveksamma på om det var en älgko eller en äldre kalv. Så roligt att få se dem beta i skogen.


FÖDELSEDAG
Maj och Juni är det många födelsedagar och studentfirande. 


  Barnbarnet Stella fyllde 5 år och det är inte alltid lätt veta vad man ska köpa. I Spanien finns massor av roliga saker till just småtjejer och jag hade köpt en glittrande tyllkjol och pricken över i blev det, när hon fick silverfärgade dansskor, nu blir det tå-dans, för Stella är duktig på att stå på tårna.😃


SKITJOBB
I husbilen är skitjobbet "att tömma toan" och det är Ingemars jobb. 
Vi har här hemma i 40 år komposterat vårt hushållsavfall, från den 1 maj i år ska vi lägga det i svarta påsar i soptunnan. 
Jag sållade tidigare års avfall och fick 200 L fin matjord, så vi fortsätter nog med att kompostera. Men komposten ska vändas och flyttas till ny förvaring, för att den ska fungera. Detta jobb är det Ingemar som fixar och det doftar en del i början. När jag säger att det luktar skit så säger han att "andas med munnen så känner du inte lukten". 😂


SOPSORTERING.
I husbilen blir det lite svårare att sopsortera. Utomlands åker allt i samma påse....tyvärr. Nu när vi bor i husbilen på gården, får vi försöka sopsortera så gått det går. En liten yougertburk får duga för matrester och som får tömmas ofta. En plastpåse för alla plastförpackningar och plaster. Mjölkförpackningar mm lägger vi en påse i garaget, liksom glas. Så visst går det om man anstränger sig. Värre tycker jag det är när vi är ute och reser. 
Om en dryg vecka är det dags för en utflykt med husbilen igen, men innan dess har vi både läkare och tandläkarbesök att göra.


Smiley with a Golden Tooth



5 kommentarer:

  1. De vår mäktiga att titta på de ståtliga djuren, dock inte köra på, då tar det stopp.

    SvaraRadera
  2. Jag är rädd för älgar jag, så väldigt glad jag inte får se dem så ofta. Är gladast när de är i skogen, för där är jag helst inte.

    SvaraRadera
  3. Så fint att få titta på de mäktiga älgarna medan de lugnt mumsar på det färska gröna!
    Härligt att ha en stuga så mitt ute i naturen!

    SvaraRadera
  4. Kul att ni äntligen fick se älgarna. Ett år hade vi tre stycken som gick runt i våran trädgård. Dom får mer än gärna vara i skogen.

    SvaraRadera
  5. Visst är det kul att sitta och titta på de vilda djuren. Ofta tycker jag det är svårt att få med dem på foton eller film. Ska bli spännande se var er nästa resa går! Ha dé gott!

    SvaraRadera