tisdag 12 september 2017

Långväga besök

I onsdags fick vi långväga gäster, min systers barnbarn Sasha och hennes kompis Kelsey från LA i Californien, kom på besök. Sasha har som liten varit här med sin mormor (min syster) flera gånger och nu ville hon uppleva lite av det hon kom ihåg från sin barndom.
En titt på väderkartan fick oss inte att dra på smilbanden precis. Torsdagen skulle kunna bjuda på lite sol, men övriga dagar här skulle bli i blötaste laget.
Vi fick snabbt kasta om våra planer. På torsdagen vi 11 tiden  packade jag en fikakorg och sen drog vi iväg ut till stugan och skogen . Att plocka svamp stod högt på deras lista.
Sasha hade en favorit och det var flugsvampen, som fotades från alla vinklar....små som stora. 😀

Att äta blåbär från buskarna var något nytt för Kelsey och de lyckades hitta några stycken trots att vi är inne i september.

Och visst hittar vi svamp. Till en början fick jag visa var de fanns, men det dröjde inte länge innan de också hade "svampögon" och kunde hitta de gula läckerheterna själva. Att lära dem några namn på svamparna var inte lätt, men de lärde sig känna igen några stycken ätliga förutom kantareller, till exempel karljohan och smörsopp.

Tillbaka till stugan så blev det fika ute och naturligtvis kom ett stort moln och lade sig framför solen.

Vi fick ihop en del svamp och senare på kvällen fick de lära sig att rensa den.

En båttur på sjön med Tomas stod också på listan och den hann de med innan det började regna.

Ett besök hos Mikael var också planerat och han blev jätteglad för att få besök av två snygga tjejer, även om han tyckte att det var svårt att förstå vad de sa. 😀

Dagen innan, de skulle med flyg till Sverige, fyllde Sasha år och något firande hann hon inte med, men det tog vi igen nu och kalasade på prinsesstårtan.

Lördagen var vikt till ett besök på Boda Borg i Sävsjö. Dit följde inte vi "gamlingar " med, det var sönerna som gärna ställde upp för tjejerna. Hela dagen ägnades till att lösa gåtorna och få så många stämplar som möjligt.
Första gången vi besökte Boda Borg med Sasha, var i Torpshammar, varifrån det hela kommer. Här nedan kan du se en film om hur det går till. En kul utflykt för barn och barnbarn eller varför inte hela familjen.

Söndagen kom med regn, men vi hade planerat ett besök på Torpa Stenhus, med guidning på engelska kl 11.00 så då gjorde det inte så mycket om det regnade.

Det var bara vi 4, som önskade en guidning på engelska och det blev en trevlig rundvandring, kändes nästan som en privat visning. Även om vi varit där tidigare, på en husbilsåkarträff 2010, så var det mycket nytt för oss ändå.
Guiden klädd i tidsenlig dräkt, med  Gustav Vasa och hans unga brud Katarina Stenbock i full storlek. Gustav Vasa 56 år, hämtade sin tredje hustru Katarina endast 17 år, från just Torpa Stenhus utanför Ulricehamn.

Vi kan rekommendera ett besök där, det finns toaletter, restaurang och kaffé. GPS N57 39 06   E013 16 46

På eftermiddagen fick vi besök av flera av våra barn med familjer. Det är ju inte var dag vi träffar våra släktingar från andra sidan jordklotet.

Vi är en stor familj, med många barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Hade det nu bara varit bättre väder så hade vi kunnat umgås ute i trädgården, nu fick vi trängas inne.

Tisdag middag och dags att entra bussen till Stockholm igen för att på torsdag åka tillbaka hem till väntande mamma, bror och mormor.

Det har varit så roligt att ha tjejerna här och lära känna dem ordentligt. Nu hoppas vi det ger mersmak, så de kommer fler gånger. Det kändes allt lite tomt när vi kom tillbaka hem igen.