lördag 14 maj 2016

Vi rör på oss

Kanadagässen på utflykt. De har under flera år kommit på besök och nu kunde vi räkna till 10 st ungar, som de hade med sig. Under de andra åren har de haft ca 6-8 ungar, så är det en stor kull i år.

Även vi gjorde en utflykt för första gången på 4 veckor med husbilen. Längtan blev för stor! :) Sen var det vart vi skulle åka?
Första stoppet blev i Svenljunga där vi grattade en 40 åring, innan vi fortsatte på vår utflykt mot okänt mål.

Rätt som det var blev det stopp!
Ja ni kan se varför. En av bilarna skulle backa in på en mindre väg med 2 släp fulla av timmer. Nu fick vi se hur skickliga chaufförerna av dessa stora åk är. Vägen är smal och det blev ett trixande för att komma in (undan) så personbilarna och vi kunde passera. När vi körde förbi såg vi att den duktiga chauffören var en ung flicka. Duktigt gjort.... säger jag, som inte ens kan backa med vår lilla släpvagn. :)

Det hade redan börjat bli sent och när vi kom till Holsljunga rastplats, svängde vi av och parkerade där, tillsammans med ett par andra husbilar och en husvagn.

Här har vi under 30 års tid alltid stannat och fikat, när vi varit på väg ner till Ullared för shopping. Nu har vägverket både asfalterat och sett till att det finns soptunnor, toaletter och bra med plats att parkera på och en vacker utsikt.

Vi sov gott och vaknade till biltrafiken, eftersom väg 154 går strax bakom oss. Bestämde oss för att, efter tidig frukost, åka till Ullared, eftersom vi redan var på väg åt det hållet. När vi kom fram till korsningen, där vi normalt svängt till höger till parkeringen, var det nu en ombyggnad på gång och vi blev hänvisade mot Varbergsvägen, med infart till Campingen. Ganska mycket husvagnar och husbilar där redan nu tidigt på morgonen

På husbilsparkeringen var det gott om plats. Det byggs även ett nytt parkeringshus för småbilar.

Vi har nog aldrig varit så tidiga och det har varit så gott om plats på GeKås, som nu. Vad skulle vi köpa då?
Jo... det blev lite leksaker till barnbarnen och målarfärg till väggarna, samt lite annat smått och gott. Gräsfrön, gräsmattegödning och trädgårdsredskap, en rödvinbärsbuske och en Magnoliabuske. Det ska bli spännande att se hur den kommer att trivas och om den klarar sig, vi bor ju i zon 4-5.
Här en zonkarta så kan du se i vilken zon du bor.
Vi vände tillbaka mot Svenljunga, men i stället för att åka hem fortsatte vi till Kinna för att hälsa på en av sönerna. Vi hade ställt in adressen på GPS och "Berit" körde oss på vägar vi inte åkt tidigare. På ett ställe såg vi ut att hamna inne på en gård, men vägen svängde runt knuten och ner mot en större väg, som tur var.
Ibland kan det vara riktigt spännande att se vart "Berit" tar oss när hon får välja själv.

Besöket hos sonen blev inte så långt, då de håller på att byta ut sitt kök. Det ska målas i taket och nytt golv, sen ska alla skåpen dit. Jag avundas dem inte....att bo i ett kaos och inte ha tillgång till spis, disk eller kyl och frys och med tre barn. Tur de är unga :)

Vi fick i alla fall en trevlig utflykt med husbilen. Nu ska här gödslas och planteras.

1. Även fast det bara är en kortare tur så är det trevligt att få komma ut och röra på sig i husbilen. Nu kan ni njuta av trädgården desto mer!

2. En tur till Ullared är ju aldrig fel :)
    Trevlig Pingst

3. Idag är det jättemånga unga tjejer, som kör de största bilarna. Själv har jag slutat att förvånas.

4. Kanadagässen är fina när de är ute med sina ungar! Det har inte blivit mycket husbilande för oss i år, men imorgon flyger vi ner till Kroatien där vi ska resa runt en vecka i en plåtis. Ska bli spännande!:)

5. Visst har Holsljungarasten blivit fin efter restaureringen. Kul att på morgonen se alla personbilar som stannar och tar sin fika, oavsett väder, för att sedan köra vidare till Ullared.

6. Ullared försöker vi helst undvika så länge det går. Storleken på kanadagässens kull är illavarslande. Jag tycker att de börjar bli för många, skräpar ner och förstör bl.a. många golfbanor.

1. Visst har det blivit stort i Ullared....jag minns när det bara var en lada med pappkartonger :) Kanadagässen gillar inte jag heller de smutsar ner och det är inte så roligt att städa efter dem. Tyvärr så återkommer de varje år.

7. Va trevligt att få åka ut på en tur igen . Vi tycker att det är rätt trevligt i Ullared:) men vi handlade inte såå mycket när vi var dit för 2v sedan :) Ha det bra . Kram