måndag 30 november 2009

Småmynt....varför?

Ja då har man kommit hem med börsen full av småpengar igen. Tänk att det ska vara så svårt att bli av med alla, en, två, fem, tio, tjugo och femtio centare. Varför var man tvungen att ha så många valörer när man införde euron? Jag hade gärna röstat på euron, om det inte hade varit för alla småmynt. Här i Sverige har vi ju äntligen blivit av med våra ett, två, fem, tio, tjugofem och femtioöringar. Om vi skulle få euro i stället för kronor, ja då vore vi ju tillbaka på 50,60 talet igen. Hörde senast att även 50 öringen skulle försvinna. Men tänk så enkelt att bara ha samma euro i hela europa, ungefär som i USA där dom har dollarn. Problemet är väl att då blir allt så mycket dyrare här hemma, så blev det ju i de andra länderna när dom införde euro. En annan fråga ...varför vill man inte plocka upp småmynt och betala med? Jag tar hellre fram en sedel, kanske för att det är enklare än att stå där och räkna ihop mynten och kön bakom växer. En annan sak när det gäller bankomater, i ex Tyskland, där får man pengarna i flera valörer, men här hemma får vi bara 100 och 500 lappar. Hade inte varit så dumt att få tjugo och femtiolappar också eller att kunna välja valörer. Det är inte alltid en mindre affär har växel på 500 kr en fm. Så har jag upplevt det i alla fall. Nu ska jag räkna mina pengar...och spara de 1 euro jag har, dom behövs alltid i kundvagnar eller automater på ställplatser. Vad gör jag med alla andra mynt...ja jag får väl skänka dom till välgöring nästa gång vi åker till Tyskland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar