fredag 20 november 2009

Ljusstöpning

Gjorde en rensning i mina skåp häromdagen och hittade en massa ljustumpar. Förr om åren ...för ca 15 år sedan...så var vi flera tjejer som stöpte ljus tillsammans så här strax före jul. Vi stöpte och våra respektive servade oss med glögg, pepparkakor och mat. Ibland hade vi knytkalas eller så stod männen för matlagningen. Som dagbarnvårdare så stöpte jag ljus med barnen, tyckte att dom behövde lära sig hur det gick till att göra ljus. Det tar lång tid men är roligt. Nu har jag hittat ett snabbare och lite enklare sätt att använda ljusstumparna på. Jag har sparat små yougertburkar, grädd och mjölkkartonger, knyter sedan en veke på en pinne, som jag hänger över burken, slår sedan försiktigt i lite av den smälta ljusmassan, låter det stelna och fortsätter proceduren flera gånger tills mängden massa i burken är ok. Man måste vänta så att massan hinner kallna lite innan man fortsätter för den krymper och då kan det bildas en grop i mitten. Lite söligt är det men om man är klok (vilket jag inte var) så lägger man ut lite tidningar på bänken. Och tänk på att stearinmassa aldrig får koka. Mitt färdiga resultat kan ses nedan. Nu klarar jag mig ett tag med ljus och så många det blev av mina stumpar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar