onsdag 18 november 2009

Kopparputsning

För många år sedan var kopparbunkar en åttråvärd vara på bondauktionerna. Nu när jag suttit här och putsat mina bunkar, så förstår jag varför det inte är så idag. Vilket jobb...först tvätta av allt damm och smuts, på med häxans kopparputs och sedan poleringen.... och då kommer minnena från barndommen. När mamma plockade fram tidningarna då visste vi att det var dags för julens silver och kopparputsning. Inget vi gjorde med glada miner precis, men det var aldrig frågan om vi ville eller inte. Undrar vad våra barn skulle säga idag om vi gjorde likadant....tror svaret skulle bli ungefär så här: "jag har inte tid för jag måste spela färdigt först" eller "måste jag nu när jag håller på och tjattar med en kompis" eller "jag måste bara skicka ett sms". Ja det är skillnad på vår tids ungdom och dagens ungdom. Men på vår tid fanns inte datorer eller telefoner mm tur att vi går framåt i utvecklingen och inte stannar som på "mormors tid". Det var inte alltid bättre förr.

2 kommentarer:

  1. Det var som attan vad du minns......inte förrän du sa det kom jag ihåg kopparputsningen, det var kul för alla var samlade och satt och småpratade under tiden vi putsade, det skulle behövas lite mer sånt numera så att alla umgicks med varandra istället för genom en dator. Jag vill nog ha båda världarna, det bästa från varje!!!

    SvaraRadera
  2. Det är lite svårt att putsa samtidigt som man ska vara på datorn :)

    SvaraRadera