måndag 29 juli 2024

Tyresö

Vi lämnade Femöre och parkeringen på morgonen för att nu ställa in vår GPS på en adress i Tyresö där våra vänner Yvonne och Jacob med bloggen joy tillsammans bor.

Som vanligt håller vi oss på de mindre vägarna och nu blir det den gamla E4 med betydligt lugnare trafik.

Så fort vi närmar oss Södertälje så blir det även mer trafik.

En riktigt gammal bil får vår uppmärksamhet. Den påminner mig om när min pappa for t o r  Norrköping-Stockholm i en DKV i början av 1950 talet. Han studerade till musikdirektör. Nu åker vi samma väg som han.

Efter mycket körande hit och dit enligt vår GPS, så kom vi fram till rätt adress, men bakvägen. 😁  De har en stor tomt med egen med plats för gästande husbil.

Här bjöds vi på gofika.

På kvällen vankades det middag bestående av lax med tillbehör….så gott. Det blev en mycket trevlig kväll med mycketprat om resor och kommande sådana.

Ett stort körsbärsträd finns på tomten och det var fullt med körsbär. Vi fick plocka med oss några kilo, som senare blev både sylt och saft. Grenarna gick så långt ner att Ingemar nådde bären utan stege.

Yvonnes rosor blommar, hoppas mina gör detsamma hemma, såg någon knopp innan vi åkte,

Vi åkte över Södertälje till JoY, men därifrån valde vi att åka den lilla färjan över till Mörkö.

Vi fortsätter Utflyktsvägen, men nu åt motsatt håll. Den här gången var vi ute efter en tömningsstation och det skulle det finnas i Nyköping.

Det fanns en gratis tömningsplats nere vid hamnen där det också finns en ställplats  N 58°44'39.4836” E 17°0’55.0836” 115 kr/24 tim.

Fortsätter sedan söder ut mot Linköping, men fortfarande på Utflyktsvägen som också är gamla E4.

Nu hade vi ställt in en badplats finns i Park4night När vi kom så stod här en tysk bil och senare kom några tyskar till. Många tyskar och danskar har vi sett.

Blev ett snabb-dopp från bryggans stege senare på kvällen, vattnet var grumligt efter alla barn som badat. Inte så inbjudande när man inte ser botten.

Det blev en lugn kväll, men vaknade av att man klippte gräset utanför vår bil. Vi flyttade oss så att han kunde klippa färdigt.

Fortsatte sedan de sista milen hem via Jönköping. En trevlig utflykt i vårt vackra Sverige och att ha träffat gamla vänner med husbil och blogg. Vi kunde konstatera att vi känt varandra i ca 14 år, mycket för att vi lärt känna varandra via bloggarna, men också att vi träffats på resor i Europa. Nu stannar vi på hemmaplan ett tag. Min rygg har mått bra under de här dagarna, men så fort vi kommer hem och jag gör något så är det kört.
Ha det gott och njut av fint väder (södra Sverige).

Så här har resan sett ut, bortsett från den blå linjen efter Vänern, som är från studentresan till Frösön.