lördag 27 juli 2024

Gripsholms slott och Femöringen

Nu har vi varit hemma en vecka, men här kommer fortsättningen på vår rundresa i mellersta Sverige.

Från Stjärnhov for vi vidare mot Mariefred och Gripsholms slott, en stad och slott vi aldrig har besökt. Nu var det dags tyckte vi.

Väl inne löste vi inträdet till rummen, men utan guidning för 160 kr/st. Det blev många rum att besöka, men vi nöjde oss med de första 20 av 35.

Här i hörnet gick man in.

Att fota allt tyckte vi var jobbigt och onödigt, men i detta tornrum var det hålet i golvet, som intresserade mest. Först trodde jag det var en brunn eller kanske ett fängelse,  men det visade sig att det var genom det hålet de tog upp ammunition till kanonerna. 😄 Eftersom vi inte hade guide så fick vi läsa oss fram, säkert missade vi en massa bra information.
Rejäla väggar och eldstäder i varje rum.

Ett annat rum som var intressant var där den här sängen stod, där fanns också en eldstad. Här fick man inte vara lång. Det var många fina rum vi gick igenom, med möbler från svunnen tid. Med tanke på att slottet började byggas på 1500 talet så var nog en del möbler från den tiden. Gustav Vasa var den som lät bygga Gripsholm. Vi kunde också se en del av slottets husgeråd och vackra porslin, fina glas och karaffer, som hade använts av flera kungar. Mycket intressant.

Vi orkade inte med alla rum, det var även trappor att gå i, utan gick ut i parken med utsikt mot båtarna.

Här odlas fina ängar med mycket blommor för bin och humlor.

Gripsholms slott var intressant att besöka och hade jag orkat så hade jag önskat se alla rummen.
Vi tog en tur genom staden innan vi körde mot nästa mål.

Ut på vägen och nu blir det landsbygd med röda stugor.

Vi väljer att köra småvägarna och nu blir det väg nr 223 från Mariefred ner mot Oxelösund. Efter den vägen finns många sevärdheter.

Vi  kommer förbi några riktigt gamla runstenar i Aspa och Runtuna och på kartan kan vi se att här finns kyrkor från 1600 talet, men vi är nöjda med vår rundvandring på slottet. Stannar till och läser om runstenarna mm.

Vårt mål är Oxelösund, många år sedan vi var där. Vackra ängar åker vi förbi. Även motorvägen, men den vill vi inte ut på, vi håller oss till de mindre vägarna med mindre trafik.

Med det fina vädret så har bönderna redan hunnit fixa djurens mat till vintern.

Till slut kom vi fram till Ställplatsen som vi sett ut, men där var så klart fullt. Vi kollade upp flera platser, men fullt överallt. Då for vi ut till Femöre, som är ett naturreservat med museum mm, stor parkeringsplats ( den röda pricken)

Många småbilar när vi kom och vi passade på att ta en promenad ut till Femörehuvud och  fyrplatsen.

Många passade på att ta sig ett dopp i det fina vädret, det kunde inte vi, för vi hade glömt badkläderna hemma.

Många som promenerade ut på udden. Vi gick inte ända ut för min rygg orkade inte, så vi vände tillbaka till husbilen.

Vi stannade kvar på parkeringen över natten (vilket vi senare upptäckte att man inte fick) tillsammans med 3 husbilar till. På morgonen lämnade vi innan alla badare och andra besökare kom med sina bilar.

Vi fortsatte nu mot Södertälje och vidare till Tyresö, men mer om det i nästa inlägg.