onsdag 12 juni 2024

Mot Frösön

Förra veckan var det dags att ta sig till Frösön för att se barnbarnet Hugo ta sin student. Samma dag som vi skulle åka hörde de av sig från Montera West AB, att vår dörr mm hade kommit, men vi bad att få vänta tills vi kommer hem igen. Skönt att veta att allt hade kommit och kanske blir bilen klar till midsommar.


Eftersom Ingemar hade ett besök hos diabetessköterskan så kom vi inte iväg förrän klockan var 16.45. Kändes ändå skönt att äntligen vara på rull igen. Vi har ganska bra väder även om vi ser mörka moln så lyser solen igenom och inget regn. Kör förbi slussar men ingen trafik där.





Vi kör mot Kristinehamn och vidare mot Filipstad där vi hade hoppats kunna stanna för natten, men den platsen passade inte oss och alldeles för nära vägen. Vid koll på Park4night så hittade jag en plats i gruvbyn Långban. 
Vår GPS är inte alltid att lita på och det fick vi märka när vi närmade oss gruvbyn. Vi kommer från söder och enligt GPS så skulle vi svänga vänster. Vi gör så, men förstod ganska snart att det var inte rätt.


Vi hamnade in i själva gruvbyn och kom förbi Svens Bio, som används även idag. Om Svens Bio kan du läsa här. 


Vi fortsatte på den smala vägen och kom fram till John Ericssongården, som du också kan läsa om på webbsidan om Långban. 


Nu vände vi och körde tillbaka till vägen och nu visade GPS att vi skulle köra rakt över vägen. Ner på en mindre väg förbi slagghögarna.


Då kom vi fram till denna vackra plats. Sjö med plats att stå för natten. 
N 59°51'10.9692" E 14°16'12.108"



En perfekt plats för oss, som gärna fri-campar och har allt vi behöver i bilen och med en härlig utsikt över sjön.


Här fanns även en otrolig massa Liljekonvaljer, men tyvärr så var de överblommade. 


Bord och pallar för en fika.


Nästa morgon fortsatte vi. Vi hade ca 50 mil att köra så det gällde att komma iväg. Nu fortsätter vi mot Vansbro. Vackra lupiner i dikena. Visst vet jag att de är invasiva, men jag gillar lupinerna de lyser verkligen upp dikena.


I Vansbro ser vi var starten för simtävlingarna går.
Vansbrosimningen går av stapeln i juli och är en årlig långdistanssimning i öppet vatten i Vansbro kommun sedan 1950. De tävlande simmar 3 000 meter, varav 2 000 meter i Vanån medströms och knappt 1 000 meter i Västerdalälven motströms. Sedan 1972 är simningen del av en svensk klassiker. 
Nästa datum: lör 29 juni 2024 – lör 6 juli 2024
Nog för att jag gillar att bada, men simma i strömt vatten....nej tack.


Stannar till i  Siljansfors för lite mat. Här hade vi kunnat gå på museum och kollat historien om järnbruket. Vi hade också kunnat äta, men vi hade allt vi behövde i bilen och inte så mycket tid över för museibesök. 


I Ytterhogdal blev det nästa stopp vid ställplatsen. Där hade de avverkat en massa träd, kanske för att utvidga ställplatsen.


Det är Svenska flaggans dag, men det är först när vi närmar oss Mora som vi får se en hissad flagga. 


Det är väldigt lugnt på vägen, men vi möter en och annan husbil på väg söder ut.


Ett enda stopp pga vägarbete träffade vi på. 


Många sjöar har vi i vårt avlånga land.


Vid 16 tiden var vi framme och kunde åka över bron till Frösön.


Vi valde Inlandsvägen för den gick snabbast 


I nästa inlägg är det studenten och vi kollar orkidéer.
Ha det gott ni som är ute på vägarna och kör lugnt. Vi såg inga olyckor.

4 kommentarer:

  1. Så bra att ni får ordning på husbilen snart! Vilken fin resa ni gjort genom ett somrigt Sverige och vilken fin övernattningsplatser i Långban, den ska vi lägga på minnet.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Kärleksbesvärjelser
      2) lösning och bot mot all sjukdom
      3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
      4) Äktenskapsbesvärjelser
      5) Graviditetsbesvärjelse
      6) Uppbrottstrollformler
      7) Dödsbesvärjelse
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning

      Radera
  2. Ja det var verkligen fint att åka Inlandsvägen, som jag avskytt tidigare. Ja det var en kanonplats och den var gratis. 😀

    SvaraRadera
  3. Min man som jag byggde mitt liv med i 23 år lämnade mig och barnen utan ett ord. Allt rasade över mig och jag sträckte ut handen till våra nära och kära och ingen kunde hjälpa. Det kom en tid då han ansökte om skilsmässa även när vi inte hade några problem eller någonsin slogs om något katastrofalt. Dr Isikolo kom till min räddning och fixade problemet jag hade med min man. Han återförenade oss igen och han återvände hem till oss. Livet är verkligen mystiskt och jag trodde aldrig att jag skulle uppleva det jag gick igenom men allt tack vare Dr Isikolo som arbetade för mig och försäkrade mig om de positiva resultaten efter 48 timmar som verkligen blev som han lovade. Han kan också lösa dina problem om du kontaktar honom nu.Sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196 eller mejla: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera