tisdag 16 januari 2024

Från snö och kyla till sol och värme.

Vi lämnade ett kallt Sverige. Snö och skridskobana är ju toppen för de små och även en del större, men inte för oss. Hör på radion att det är elavbrott mm.

Väl framme vid Landvetters flygplats, blev det en lång väntan tills vi fick gå på planet, även vid trappan upp till planet fick vi vänta tills andra passagerare hittat sina platser. Blåsigt och kallt, men så skönt att få slå sig ner för några timmars flygtur. Vi startade inte förrän klockan var nästan 19.00 och enligt biljetten skulle vi gå 18.30. De är duktiga piloter och de körde in tiden och vi landade enligt tabellen kl 22.00

Kom till husbilen vid 23 tiden och då var det lite bestyr med att koppla på kablarna på batteriet innan vi kunde krypa till sängs.
På morgonen ställde vi in Fulgencio och Lidl. Dags att fylla på kylen med bara det nödvändigaste, eftersom den inte funkade på gasolen och sedan ställa in Hispavan i Vera för att beställa tid.
Ingen sol idag, men härlig värme.

Åker AP 7 och betalväg vill komma fram snabbt och det var tidvis minimalt med trafik. Priset från Cartagena och ner till Vera 10.90 €

Kommer till Hispavan och får en tid till den 29 januari, vilket betyder att vi är utan kyloch frys tills dess. Får nog bli några dagar på ställplats med el om det nu finns någon plats. Vi ser att det är ganska fullt överallt. Har kontakt med Ulla och Torgny och bestämmer träff på ställplatsen söder om Villaricos i Palomares.

Alltid lika revligt att träffas.

Vi står på en jättestor plan, med plats för många husbilar. Den kallas även för Motorhome wild camp spot och är gratis.
Man står här på egen risk, för det är en nedslagsplats för plutonium. Här kan man läsa om vad som hände, som t ex 17 januari 1966 krockade på 9000 meters höjd en B-52 med sin Boeing KC-135 Stratotanker. Flygplanens vrakdelar spreds ut i ett område på 15 × 15 km kring Palomares.

Därför står de flesta runt omkring. Marken är svart och för ca 10 år sedan, fick man inte stå på den, endast vid stranden närmast vattnet.

Nu är det tydligen tillåtet, så vi får hoppas på att det är riskfritt efter 58 år.
Värmen stiger och vi tar en tur runt området.

Ingemar har som tur är med kikaren och kan kolla in fåglarna.

Jag kollar in vad som rör sig på havet.

Även en del strandväxter som lyser gröna. Hur de nu kan trivas mellan stenarna.

Stenar kan man göra mycket av, som här då det firats nyår på stranden.

På väg tillbaka såg vi att det hade det fyllts på med bilar närmast vattnet.

Solen är på nedgång och klockan är över 17.00 och det har mulnat på, men än så länge är det tvåsiffrigt = 17 gr 😍
Ha det gott var ni än är.

1. Så härligt att vara tillbaka i husbilen! Vi har förstått att det är fullt på många ställplatser längs kusten där det finns el och lite service. Nu får vi hoppas veckorna går fort så ni får fixat ert kylskåp.
    Hur som helst får ni ha det riktigt skönt och trevligt med era vänner!
    Här vaknade vi till -18° idag och det har varit riktigt kallt men otroligt vackert ute!

1. Ja, vi är så glada för att vara tillbaka. Hörde på radion att det snöat igen och vad snön kan ställa till det. Bara så tråkigt med vårat kylskåp och dörr som vi nu måste fixa igen, men vi har ju tid på oss.

2. Svårt när kylskåpet inte fungerar på gasolen, ni får kanske ta in på camping i värsta fall. Vad har hänt med dörren? Igår hade vi -18grader och i morse var det -1gr och har snöat o blåst hela dagen. Vi har inte ens varit ute men i morgon blir det till att jobba i snösvängen.

1. Ja lite besvärligt med maten, men vi löser det efter hand. Dörren samma fel som innan, låset fungerar inte så vi måste kanske byta allt. Här är varmt och skönt, men i morse endast 16 gr ska visst bli kallt i helgen. Tur att värmen återvänder. Ta det försiktigt med snön och ryggen.