måndag 28 december 2020

Vi fixade julen

Dagen före julafton kom Tomas med familj på en fika. De har haft Covid 19 så det känns tryggt att kunna träffa dem nu och det var flera månader sedan sist. Vi hade en liten julafton för barnbarnen Noel och Alvin.

Att köpa julklappar har i år varit lite annorlunda. Några paket har kommit på posten, några har vi hittat när vi handlat mat, resten har jag gjort själv.

På julafton var det endast vi och Michael, men det blev också en jul utan stress och utan barnbarnen, som vi saknade, men det kändes bra. Ett litet julbord hade vi och några julklappar till Michael, som trots sina 62 ändå är som ett barn. Det blev en del TV tittande på själva julafton.

Michael fick sina paket i omgångar och som vanligt var det klockan som blev poppis. Undrar hur många klockor vi köpt åt honom? Tyvärr så håller de inte så länge då han är en riktig "pillemåns" som skruvar sönder det mesta , trots stora händer, så lyckas han med det mesta och utan verktyg. Tur vi kunnat köpa klockor billigt när vi varit i Spanien. 😍

På kvällen ringde Tomas och ville ha en tomte som kunde leverera julklapparna. Eftersom Ingemar är justerad i benet fick jag ställa upp. Jag behövde bara skulle lämna av klapparna vid altandörren vinka och sedan gå. Snabbt avklarat. 😀

På hemvägen tog vi en kort sväng genom stan.

Mötte även en tomte med cykel..

På juldagen sken solen och det var -7 grader och frostigt på backen och en strålande morgonsol, som färjade hela himlen rosa.

Efter lite frukost for vi ut en sväng med "lillebilen". Michael gillar att åka bil.
Vi åker förbi kyrkoruinen i Brunn  här har många fina bröllopskort tagits.

Vi tar en sväng till Brunns kyrka och kollar gravarna.

Vi fortsätter mot Tvärred, men har inget riktigt mål. Ingemar tyckte vi kunde köra runt sjön Tolken, det var många år sedan vi for på dessa vägar. På vägen dit kom vi på att vi kunde ha Raska Minas stuga som mål. I skogen hittade vi dessa små tomtar.

Tur det finns skyltar för annars hade vi nog inte hittat dit.

Vägen dit blir allt mindre, men som tur är så har vi en liten bil.

När vi kom fram så var vi inte ensamma om att ha Raska Minas stuga som mål. I år har nog många firat julen utomhus, för att kunna umgås med barn och barnbarn, dessutom bjöd ju både julafton och juldagen på extra fint väder.

Denna stuga besökte vi senast 2009 tillsammans med Stefan, Anna-Lena och barnbarnen från Frösön. Även då var Michael med. 😍

Idag var det frost på backen, vi stannade inte, men det kan säkert bli ett nytt besök till våren.

Vi vände tillbaka och fortsatte mot Äspered, där Ingemar gick sina första år i skolan och här ifrån kommer Ingemars släkt och vårt efternamn från farfars barndomshem Lilleviken.

Vi fortsatte runt sjön Tolken.

Det blev en lagom utflykt och nu var vi hungriga. Så här såg slinga vi åkte ut.

Tillbaka hemma gjorde vi hemlagad Pizza på färdiga bottnar och med julskinka på.

Annandag jul bjöd inte på lika fint väder, då åkte puzzlet fram.

Men puzzla ska man inte göra för länge......ryggen gjorde sig påmind och resten av kvällen tillbringades i soffan.
God fortsättning till er alla.

1. Det har blivit en annorlunda Jul för många detta år. Ni ser ut att ha haft en bra sådan ändå, trevligt med bilturen.
    Önskar er också en trevlig fortsättning

1. Tack detsamma. Visst är det mysigt med släktkalas, men vi njuter även av lugnet och tycker det är skönt när allt är över.

2. En riktigt fin jul har ni haft även om den inte blev som vanligt. Vi tror de flesta fått fira på lite annorlunda sätt. Nu ska vi försöka träffa barn och barnbarn när de varit hemma från arbete och skola ett tag. Så kul det ska bli (även om vi inte får krama om de små liven). God fortsättning!

1. Ja julen var lugn och vi hoppas också på att kunna träffa barn och barnbarn under deras ledighet.

3. Vilken fin julhelg ni har haft, utflykten var perfect. God fortsättning till er alla..
    Kram...Rita

1. Ja det blir Jul och Nytt år även utan en massa stora kalas. Skönt när helgerna är över och vi kan fortsätta i samma lugna takt. 😍