tisdag 28 april 2015

Skördedags....

......av nässlor, maskrosor och kirskål är det nu. Vad ska man då ha dessa "ogräs" till? Jo jag använder dem i gröna drinkar=smoothies, som min syster från USA har lärt mig. Med gröna drinkar blev hon pillerfri, då alla värden blev så mycket bättre.

När vi var i Ullared köpte vi en mixer eller Blender som de också kallas. Det fanns massor att välja på så det märks att det är inne nu med smoothies. Jag valde en med stark motor 1200w från Wilfa för 649 kr. Det finns både billigare och dyrare (på elaffärer) men det är watt antalet som är viktigt, alltså en stark motor.


Idag har jag plockat nässlor (med handskar) kirskål och flikiga maskrosblad, sköljt allt noga och plockat bort grövre stjälkar.


Sedan hamnade de i frysen för kommande behov.


En grönsaks smoothie innehåller massor av vitaminer. Jag använder Maskrosblad som innehåller mycket kalium. Den är också rik på järn, kalcium samt vitaminerna A, C och E och flera sorters B-vitamin. Dessutom är de kraftigt urindrivande och anses rena njurar och lever. Nässlor nu på våren är jättenyttiga och om den kan du läsa här
Kirskålens blad är perfekt nu på våren även de med mycket vitaminer,  späda blad under sommaren, kan också användas. 
Spenat är en annan bladgrönsak, som innehåller mycket av vitaminerna A, E samt lite järn. Grönkål och broccoli är andra grönsaker som passar bra i drinken då de bl. a innehåller mycket C-vitamin. För att järnet ska tas upp av kroppen sätter jag till citron och apelsin och även banan för sötmans skull. Vill man ha lite sting i drinken så kan man använda en bit ingefära eller roccoulasallad, som är väldigt mycket smak i.
När jag fyllt min mixer med grönsaker och frukt tillsätter jag ca 3 dl vatten och kör igång mixern på smoothies knappen.
Sen är det bara att hälla upp i glas och njuta :)


Man kan blanda grönsaker och frukt som man själv vill....ananas,  äpplen, gurka, bär (kan bli lite konstig färg på drinken) ja alla frukter och grönsaker som man önskar. Nu ska jag ut och plocka lite svarta vinbärsblad, de sätter nog smak på det hela.
Blanda och njut! :)

13 kommentarer:

  1. Vilken smoothie du har gjort. :) Såg god ut. Har du nåt som är bra mot soleksem också;-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...nej något sådant har jag inte .....men vem vet med en massa vitaminer av olika slag så kanske det funkar :D

      Radera
  2. Nässlor och kirskål använder jag flitigt så här års... nu måste jag nog också skaffa en bra blender och göra nyttodrinkar :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättespännande att testa allt som växer och nu på våren finns ju mycket att prova. Såg ett bra program på TV i morse som handlade om maskrosor och annat ätligt.

      Radera
  3. Ska genast ut i trädgården och se vad som finns att plocka hihi Kirskål och maskrosor vet jag att jag kan hitta. Tyvärr inga nässlor, vad jag vet.
    Juice gör vi varje morgon och då blir det oftast med apelsin äpple morot ingefära broccoli
    Kram och Lycka till med godsakerna

    SvaraRadera
  4. Vilken vitaminkick ni kommer få! Peters äldste son och hans flickvän har en sån och brukar bjuda oss på goda fruktdrinkar!
    SV: Oj, jag var nog väldigt otydlig med maträtten vi fick i Sete, och har förtydligat på bloggen nu (tack för att ni gjorde oss uppmärksamma). Bilden föreställer bara förrätten! Sedan blev det stekt haj med sås och pommes frites och därefter creme brulee. Så vi blev mycket mätta och nöjda för våra 15 euro! :)

    SvaraRadera
  5. Oi, det så ut som en skikkelig vitaminbombe :) Håper den smakte også!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Välkommen hit :) Jo den smakar gott beroende på vad man har i den och ska helst drickas samma dag.

      Radera
  6. Nu blev man ju intresserad, själva dricker vi en drink gjord på pressad citron och ljummet vatten varje morgon men skulle vara kul att prova på blandade smoothies.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frukt smoothies är gott den här lite billigare och nyttigare (kanske). Jag testar allt! :)

      Radera
  7. Det där verkar nyttigt och måste prövas. Det kommer nog att bli svårt att hitta nässlor när vi kommer hem om i maj men kirskål har vi gott om :) Tack för tipset!!

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Vilken fin mixer du skaffat, mycket roliga nyttigheter du hittat, är kanske något
    att ta efter och prova.

    Ha de bra!
    Lars och Inger

    SvaraRadera