söndag 12 augusti 2012

Husbilsträffen på Tjolöholms slott.

Efter lunch hoppade vi in i husbilen för att åka ner till en Husbilsträff på Tjolöholms slott. Trots att vi bor så nära ca 10 mil så har vi aldrig varit på det här slottet. Vi kör som vanligt inte den stora vägen utan tar oss ner på småvägar som vi inte har åkt tidigare.




Ingemar ville ha rökpaus och vi stannade till vid Liagärde Naturreservat tyvärr hade vi inte tid att ge oss ut på promenad så det får bli en annan gång.




Vi var sista bilen som anslöt sig till sällskapet. Det var 8 bilar, från Småland, Värmland, Göteborg, Stockholmstrakten och så vi från Ulricehamn, och ingen av dem hade vi träffat tidigare. 




Efter lite mingel och hälsande så dukade vi för att äta tillsammans. 




På våra tallrikar blev det kyckling med potatissallad.




Det brukar vara vanligt med hundar i husbilarna, men här var det bara en liten vovve med....och det var inte vår lilla Wilma.


Lördag morgon var det dags för rundvandring på slottet. 


Man fick inte ta kort inne i slottet, men man kan se lite hur det ser ut här och läsa dess historia här.


Numera är det en stiftelse som äger och sköter om det hela och det var välskötta gräsmattor och prunkade rabatter. Dahlior är fantastiskt vackra, önskar jag hade planterat sådana, måste tänka på det nästa år.




Fingerborgsblommorna hade besök.


Många hade kommit för att njuta av sol och bad, badplatsen låg alldeles nedanför slottet.




Vi besökte vagnsmuseét, efter en runda i parken. Här fanns många vagnar och givetvis den första damsugaren, som Blanche Dicksen hade köpt. Den vägde nästan 1 ton och drogs fram av hästar, för att personalen sedan skulle ta den 40 m långa slangen genom fönstren och damsuga de heltäckande mattorna. Det ni mina damer och herrar var en rejäl apparat med rejäla munstycken....lite annat mot för dagens små smidiga damsugare, men den var ju den första också.



Mycket av de gamla kläderna fanns också till beskådande. Ja inte skulle jag ha kommit i dessa kläder, vilka getingmidjor de måste ha haft, och även små fötter såg vi på skorna uppe på slottet.



Mitt emot den plats vi stod på fanns Pusterummet.


Här kunde man skapa sina egna konstverk i glas. För att sedan sandblästra dom. Givetvis måste jag testa detta.


Med svart teip och klistermärken dekorerade jag min skål.


Sen skulle den sandblåsas.


Plasten plockas bort.


Och se så fin den blev.


Har ni vägarna hit till Tjolöholm så passa på att göra din egen design på glasföremål, att ge bort som present eller till bara dig själv....jättekul.
Vid tretiden åkte vi i karavan till Äskhults by.


Vad vi gjorde där får du läsa om i morgon.



7 kommentarer:

  1. Glöm inte att ta upp Dahlior innan du åker söderut, dom klarar inte frosten. Men väldigt vackra är dom.
    Kul med ett nytt slott. Jag tror att det är känt för hästar....eller om det är utbildning kanske. Jag hade en gång en kille som jobbade för mig och han ville utbilda sig i hästdressyr eller hopp på Tjolöholm.
    Och så var det ju lite bättre länk än vad jag kunde åstadkomma med Winchester Mystery House för där var det tunnsått med bilder från internet.

    SvaraRadera
  2. Ännu ett av alla slott jag aldrig varit i... någon gång kanske det blir en slottstur för mig som gillar sån´t :)
    Tack för ännu ett bra tips och fina bilder!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Jag har varit framme där för många år sedan men aldrig varit inne. Har nästan tänkt att åka dit på julmässa i höst, för visst är det där de har en jättestor julmässa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mats!
      Synd vi inte hann träffas....men det går väl fler tåg, jag menar husbilar :)
      Jodå det är Julmässa på Tjolöholm, vilket vi antagligen inte hinner vara med på....i alla fall inte i år.

      Radera
  4. Det verkar att ha varit en väldigt trevlig träff. Vilken husbilsklubb var det,vi vet inte mycket? Men ni är duktiga på sådant. Det är ju intressant att besöka slott, det tycker vi, men inser att ska man hinna med alla som finns, då har man skaffat sig heltidsjobb. Ha det fortsatt kul! Kram 3 M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var http://www.husbilstraffen.se/ ingen klubb alltså utan helt fristående. De ordnar bara träffar över hela landet och den här gången var det en i vår närhet. Mycket trevligt arrangemang.

      Radera
  5. Trevligt att träffa flera husbilsåkare - då brukar man ha mycket att prata om! Och vilken fin skål du gjorde. Jättekul att få designa och fixa själv!

    SvaraRadera