torsdag 9 augusti 2012

Hösten är på G....

När jag kom ut på balkongen i morse låg dimman tät över sjön och termometern visade på +12 gr. Det känns som om hösten är på gång. 
Det var faktiskt riktigt vackert med den spegelblanka sjön och kallbadhuset som speglade sig i vattnet, samtidigt som dimman började tappa sitt grepp.





Vi hade bestämt att ge oss iväg till stugan för att kratta upp det slagna långgräset, samt måla färdigt entrédörren.

När vi var klara, med det vi skulle göra, tog jag en liten tur strax utanför tomten, skulle bara kolla om det fanns någon svamp på G. Visst fanns det svamp och de måste ha kommit upp med raketfart för i måndags plockade jag rent och nu fanns det en massa kantareller igen och jag, som bara hade gått iväg utan korg och i bara plasttofflor, fick ta koftan till hjälp.


Över allt i gräset satt dom och kamera hade jag heller inte med mig.....jo mobilen förstås, men jag tycker den är lite svår att ta med.


På vägen hem igen så stannade vi till vid GlassfabrikenDet är Eva och Jan som startat den, här långt ut på landet i en ladugård och de säljer inte bara hemgjord glass utan där finns också saft, marmelad, ägg och lite annat smått och gott. Är ni i Kölingareds trakterna så gör ett besök i ladan, koordinater hit är N 57 54 53 E 13 41 27


Med hem fick vi två flaskor saft och glass. Givetvis åt vi en glass var på plats också.


När vi kom hem rensade jag kantarellerna och sen var det dags för mitt sista tandläkarbesök för det här året......hoppas jag i alla fall. 
I morgon packas husbilen för att åka på en teaterträff vid Tjolöholms slott, det ska bli riktigt kul.

8 kommentarer:

  1. Även hösten har sin tjusning, men än så länge finns det mer att ta ut av sommaren.

    SvaraRadera
  2. Precis så där såg San Francisco ut när vi var där i helgen och halvt frös ihjäl :) Tempen var nog ungefär samma som hos er.
    Men när vi åkte upp till Napa så tog det inte mer än 10 minuter ut från stan så hade vi strålande solsken och 30° varmt.

    SvaraRadera
  3. Vilken häftig bild! Hösten har sin charm absolut, men jag skulle gärna ta lite mer sommar först...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nog vill jag ha fler sommardagar jag också, det har varit alldeles för få sådana. Sommaren är alldeles för kort i Sverige, förr tyckte jag vi hade sommar i åtminstone 2 månader nu får vi vara glada för de enstaka dagar termometern kliver över 20 gr.

      Radera
  4. Viken underbar bild!
    Ja... hösten närmar sig obevekligt... ledsamt för en del, men till glädje för en som liksom jag är svamptokig :)
    Äntligen har vi fått rejält med regn, så nu är det bara att vänta...
    Ha en bra fredag!

    SvaraRadera
  5. Fin bild på badhuset!

    Men usch prata inte om höst!
    Vi har en ljuvlig sommardag vid Belgiens riviera!

    Lev väl!

    SvaraRadera
  6. Usch så du pratar vi vill llt ha kvar lite värme än ett tag. Nu ska ju inte vi klaga, för vi har ju haft det fint där vi varit. Vi har också lyckats med att få lite kantareller. Det förstår vi ska bli kul att komma ut med husbilen ett tag. Vi sticker snart också, när vi fixat de förbaskade sakerna som måste göras. Fy bubblan ibland är det för många måsten. Hela kroppen värker av allt jobb. Men nu är det snart dags att fara, tack och lov. Ha det så kul på teaterträffen! Kram 3 M

    SvaraRadera
  7. Vilken fin "dimmbild" men nog hoppas vi på lite mer sol och värme innan hösten får taget.
    Jag plockade också svampen i t-shirt och plasttofflor ha ha ha
    Kram Yvonné

    SvaraRadera