tisdag 26 juli 2011

Brunett, blondin eller grådin?

Vad har ni för hårfärg? Något som jag ofta har tänkt på är att man säger blondin när man är ljushårig och brunett när man är mörkhårig och det låter ungdomligt för mig. Men när man säger gråhårig eller vithårig då tänker jag på en gammal tant. Nog är det konstigt. Varför kan man inte säga grådin ?

Jag är född brunett och har lite svårt att förlika mig med de grå/vita som det nu börjar bli fullt av i hårbotten (det kunde inte min mamma heller). Skulle jag inte färga håret så skulle jag nog vara vithårig, min mormor var vithårig redan som 45åring . Jag tycker de som låter håret vara vitt eller grått passar i det och jag blir lite avundsjuk på dem då de inte behöver lägga ner så mycket tid på håret, mer än kanske klippning. Själv kan jag inte acceptera det, och när jag någon gång väntar lite för länge med att färga det så får jag höra från barnen ”mamma är det inte dags att du gör något åt ditt hår?” När jag säger att jag ska låta det bli vitt/grått så tycker de att då ser jag ju så gammal ut :-( Så nu färgar jag, för vem vill se gammal ut? :-) Klipper gör jag också själv, jag tror jag varit till frissan ca 3 ggr på 30 år. Tur är väl det för det är dyrt att gå dit idag har jag hört. Med andra ord så sparar jag en massa pengar, som jag givetvis lägger på någon av mina laster, vilka det är ska jag skriva om en annan gång.

Nu är det i alla fall fixat och klart för den här gången och har jag tur så håller det ca 2 månader.

5 kommentarer:

  1. En liten notering från "Tant Grådin".......vi kan väl fixa lite nya namn i Sveriges ordlista. Blondin, Brundin, Vitdin och Grådin låter väl bra, nästan som efternamn ju. Men kan man heta Tant Gredelin så kan man väl heta Tant Vitdin också.

    SvaraRadera
  2. Har också funderat på varför det heter brunett och blodin och inte brundin och blondett?

    SvaraRadera
  3. När jag började bli gråhårig så ryckte Anders bort stråna. Efter några år kom jag fram till att det ändå kunde vara kul att ha lite hår kvar, så då blev det toning :-)

    Jag brukar annars benämna dom gråa stråna som "naturslingor" :-D

    SvaraRadera
  4. Nu skall jag vissla efter dig nästa gång (om du är blondin)

    SvaraRadera
  5. Jag har lagt av med färgandet. På samma sätt som jag accepterar mina rynkor, som livslinjer så ser jag det grå håret som naturliga slingor. Senaste tiden har jag klippt håret, så de lyfts fram i stället för att döljas. Dessutom är jag rädd för allergi- och tumörrisken vid hårfärgning. Det har säkert hjälpt mig i mitt beslut. Visa gärna resultatet efter torkning! Ha dé!

    SvaraRadera