måndag 16 augusti 2010

Att plocka kantareller

Vi har i alla år plockat svamp, efter vägen in till vår stuga, när vi åkt bil. Kört sakta...stannat gå ett par meter plockat och in i bilen igen. Men att plocka kantareller med husbilen har jag aldrig gjort tidigare. Precis när vi kommit ut på vägen från vår infart, körde inte så fort, jag satt som vanligt och kollade ut i skogen, och ropade STANNA, tänkte inte på att vi satt i husbilen. Det är ju inte lika lätt att stanna husbilen över 7 m lång som det är med personbilen. Ingemar lyckades backa in på en väg och jag rusade ut i foppatofflor för att se om det var kantareller jag sett lysa gula där inne. Jo visst var det, och här är skörden, ca 3 m från vägen inte illa. Så nu har vi gjort det med husbilen också. En varning gå inte in i skogen i foppatofflor, jag höll på att trampa på en orm (är livrädd för ormar) och dessutom svårt att gå med i skogskanten och bland stenar och ris. STÖVLAR på nästa gång.

4 kommentarer:

  1. Oh vad mysigt med kantareller. Jag har letat i vår skog men inte hittat några kantareller ännu. Jag är också livrädd för ormar, även om det bara är en kopparorm, det verkar vara gott om dom i år.

    SvaraRadera
  2. Anders o Birgitta
    Beror nog på var ni bor någonstans, här finns gott om den varan och mer lär det bli. Även lingon ser ut att bli bra med.

    SvaraRadera
  3. Det blir varken blåbär eller lingon i våra skogar som det verkar. Men å andra sidan så hade vi nog inte haft tid att ta reda på bären för vi åker ju söderut om drygt 3 veckor. Då får vi köpa bär och frukt istället.

    SvaraRadera
  4. Haha, det låter inte helt lätt! Men det ser såå gott ut! Vi brukar aldrig vara ute och plocka, men förra året hittade vi faktiskt några av en slump på en skogspromenad... Annars brukar det mest bli till att "plocka" kantareller på Hötorget ;)

    SvaraRadera