onsdag 31 mars 2010

HHum bullar

Ibland så blir jag sugen på att baka, blir ju ganska trött på köpebröd. Igår kväll var jag sugen på bullar....men att ställa sig med en stor bulldeg lockade mig inte. Tog och slog upp pärmen med alla samlade recept och tidningsutklipp, tänkte först på muffins...det går ju fort. Men så får jag syn på ett recept från två 14 årig tjejer som ser lockande ut. Hhum bullar 75 gr margarin 1 dl mjölk ½ pkt jäst 3 msk socker 3 – 4 dl mjöl ½ krm salt 1 tsk malen kardemumma ½ - 1 tsk kanel ½ -1 dl russin Smält margarinet häll i mjölken och värm till 37gr Smula ner jästen, sockret och rör tills jästen är löst. Tillsätt alla övriga ingridienser men inte allt mjöl på en gång. Arbeta ihop till en lös deg. Klicka eller dela degen i små bitar och lägg I pappersformar 12 – 15 st låt jäsa på spisen i 30 min, pensla med ägg och Strö på pärlsocker grädda ca 15 - 20 min i 200gr.

Det gick fort att röra ihop degen och den skulle vara ganska lös, jag lade den på skärbrädan med lite mjöl under och formade den till en rulle skar den sedan i 15 bitar och ner i formarna. Jag tror det tog ca 15 min. Sen fick dom jäsa medans ugnen blev varm. Kan verkligen rekomendera dessa snabbakta bullar och gillar man inte russin så kan man säkert utesluta dom eller peta bort dom. Jag som älskar kaffebröd tycker dom är goda och lättgjorda och inte så mycket socker och smör i. Dessa kommer jag att försöka göra dom i husbilen till hösten, för inget går upp mot hembakat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar