lördag 21 september 2024

Planer inför resa och lite annat

 Snart dags att planera för höstresorna. Vart, ja det var frågan? Först var tanken att åka ner mot norra Italien eller kanske längre ner, men nu efter att ha sett hur det ser ut i norra delen, efter allt regn. Ja då vet jag inte om det är så bra val. Vem vet hur vägarna ser ut då? Som tur är så finns det fortfarande mycket att syssla med här hemma.


Ingemar har haft fullt upp med att fixa till mörkläggningsgardinerna, som ständigt hakar upp sig. Allt fick plockas ner för att skruva loss hela ramen och smörja upp fästen, nu funkar de bra igen.


Jobbigt att skruva dit allt igen, och många skruvar som hamnade under sängen. 


Inte bara gardinerna som ska fixas, vi har även problem med kylskåpet. Det vill gärna stanna och oftast mitt i natten. Visserligen startar det lätt igen, men det är lite irriterande att det ska vara problem där också. Vi bytte ju en del ledningar i kylskåpet mm i Spanien förra hösten. tänk att det alltid är något som ska göras på en gammal husbil. ☹️ Inför kommande resa så har vi också bytt olja mm. Kamremmen ska också bytas, men vår bilkille har skadad axeln, så det bytet får bli utomlands. 

I trädgården blommar det för fullt och jag kunde plocka lite blommor till Ulla när hon och Torgny var här.


 Det blev både blommor, äpplen och grönsaker i korgarna.



Idag har jag sålt min el-cykel. De 4 sista åren har vi inte haft några cyklar med på husbilen, då vi inte har vikt nog att ta dem med, dessutom har jag fått så svårt med balansen, så det känns säkrare att gå och det gör vi ofta när vi är på resa. Det roliga är, att det var en av de som följt oss på bloggen i ca 10 år, som köpte min cykel, han hade en likadan själv. Den passar bra i en husbil, för den går att vika ihop, om man har garage.


Plockade in de sista av rabarbern och gjorde en paj med blandat rabarber och äpplen.


Nu när jag blivit bättre i ryggen ( efter träning) så kom även lusten att baka tillbaka, men nog känns det i ryggen allt.


Eftersom vädret har visat sig från den bästa sidan, det har varit sol från molnfri himmel och över 20 gr i flera dagar, tyckte vi det var dags att plocka upp bryggorna, vilket sonen Tomas kom och hjälpte till med. Inget lätt jobb när man är pensionär, tur vi har fina barn som ställer upp när det behövs. 



Inte ofta man vid den här tiden kan se månen, men i går kväll, lyste den upp Norra stranden fint.


Blåa Europeiska sjukförsäkringskortet är nu beställt för oss båda, upptäckte att våra gick ut i augusti, det är bara giltigt i 2 år.
Ha det gott nu ska jag fortsätta att planera. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar