söndag 26 maj 2024

Utflykt,syskonträff och verkstadsbesök.

I veckan var det dags för en tur med husbilen igen. Vi skulle på syskonträff med Ingemars syskon. De bor ju i Råå, Lomma, Lindome och vi i Ulricehamn så träffen var lagd till en gård nära Tvååker. Bättre väder än så här hade vi inte kunnat önska oss.
Vi passade på att ta en tur till Ullared dagen innan. Stannade över natten på en parkering vid Gässlösa naturreservat, som ligger mellan Ullared och Varberg, för att bara ha ett par mil att köra på onsdagsmorgonen. Sov lugnt hela natten trots att parkeringen låg nära vägen.

Vi kom fram till Tyllereds gård en stund före de andra.

Träffen startade med kaffe och goda nybakade frallor. Det var Ingemars bror Lars-Göran med fru Mia som hade fixat träffen. Senare blev det rundvandring på gården som hade haft 100 kor och en massa hästar, nu  fanns här mest hästar och några höns.

Efter rundvandringen på gården satte vi oss i 2 bilar och for till ett museum i Morup. Ett fantastiskt flygmuseum och med en fantastisk guide.

Här möttes vi av massor av modellflygplan i alla storlekar även inredning och upp plockade flygplansdelar från kriget. Tyvärr så hade jag så ont i ryggen så jag kunde inte vara med så länge och lyssna på den duktiga  guiden. Museet måste ses istället för en massa bilder.

Inte bara flygplan fick vi se, även några större motorer och en gammal lastbil i originalfärg.

Tillbaka till gården och där väntade en härlig middag. Lättrökt Lax, färsk potatis och tillbehör.

Det blev en mycket trevlig syskonträff med god mat, ett gruppfoto togs på syskonen Lillvik.

Var och en for till sitt och vi fortsatte mot Seglora och Montera Weast AB, men innan vi kom dit körde vi småvägar och kom förbi Kungsäters kyrka, så vacker. Här passade vi på att ta vårt em kaffe.

Så var det dags att hitta en övernattningsplats gärna gratis och vid en sjö. Det hittade vi Hjortsnäs festplats, som ligger vid sjön Tolken nära Torestorp.

På morgonen fick vi på radion höra om en husbilsbrand i Torestorps kommun och när vi åkte därifrån så såg vi 6 st polisbilar. Det verkade som att det var en mordbrand, för de hittade en sten i framsätet, som tur var så fanns ingen i bilen och ägaren lyckades rädda även en spridning av branden till ladugården.

Vi fortsatte mot Seglora och bilfirman som skulle fixa vår bil. Där fick vi positivt besked, de räknade med att ta hand om den innan midsommar. Delar och dörr var redan beställda och LF hade godkänt summan det skulle kosta.

Vi kunde med glädje fortsätta hem.

Så här såg resan ut, inte långt, men mycket trevlig tur blev det.