tisdag 21 maj 2024

En titt i trädgården.

 Så här fin var min rabatt förra året. Massor av tulpaner och hyacinter, så många att jag kunde plocka in och sätta på bordet.


I år såg den ut så här!! Inte en enda tulpan eller hyacint, bara kejsarkronorna och primulan var kvar. Troligtvis en stor sork som ätit upp alla lökarna. Vi såg spåren, ja dvs jag trampade ner när jag klev in i landet för att rensa ogräs. Sjönk ner ordentligt och kunde konstatera att det fanns flera stora gångar långt ner i jorden. Attans också ska jag våga plantera lökar till hösten? Ingemar satte ut en fälla i gräsmattan, där vi sett hålet och mycket riktigt fick han fast lökätaren. Än så länge har vi bara fått tag i en sork, kan vara sk vattensork.  Vi hade sådana för många år sedan, som gnagde av äppelträdets rötter så det höll på att dö, men med nät runt rötterna så klarade den sig och ger bra med frukt. Kanske dags att sätta lökarna i en nätkorg för att få ha dem ifred. 😕



En helg var Mindy här och då fick Ingemar hjälp med att sätta potatisen och jag fick hjälp med att så blomsterfrön och rädisor.



För några år sedan satte vi 2 blåbärsbuskar. De har levererat lite bär, men bara lite. I år så finns det mycket fler blommor på båda buskarna, så nu hoppas vi att vi ska i alla fall få en mugg var av stora blåbär.


Vi kan aldrig missa vår bröllopsdag, eftersom det är den 17 maj. 😁 Så i år firade vi våra 44 år med prinsessbakelse och tittade samtidigt på Norges nationaldagsfirande. Lite ståtligare en den svenska, som sker den 6 juni. Det blev en lugn dag och vi avstod från allt  trädgårdsarbete och bara njöt av dagen.


I lördags fick vi ett sms med inbjudan till stugan som vi sålde 2020. Det är alltid så roligt att hälsa på där ute. Under de här snart 4 åren har familjen utökats från 2 till 4 personer. Den lilla familjen trivs bra därute och kommer nu vara där nästan hela sommaren. Vi kommer säkert att åka ut och hälsa på dem igen. Inte dåligt av dem att bo så här primitivt, som förr, med två små barn. 
Vi är så glada att de köpte stugan av oss och trivs lika bra som vi gjorde.


Tur jag har en man som gillar att rensa ogräs och jobba i trädgården, nu när jag själv inte kan göra så mycket med min rygg. Jag är så tacksam för att han hjälper mig i trädgården.


Några besked om hur det går med husbilen har vi inte fått. Ingemar har sökt dem för att få veta något, men de svarar inte på någon av telefonerna så vi vet inget ännu. Skulle tro att det blir inget gjort förrän till hösten. 
Vi håller tummarna att de ska kunna fixa den då. Vi kommer att använda den ändå, på mindre resor inom Sverige, för att stanna hemma hela sommaren det vill vi inte. 😀




4 kommentarer:

  1. Nej så tråkigt med sork som äter lökar. Det är nog säkrast att lägga nät runt lökarna. Låter bra att ni kan åka iväg ändå med bilen .
    Kramkram JoY

    SvaraRadera
  2. Så skoj med den lilla familjen som köpte ert torp och att de trivs så bra där, men sorkar som äter lök är inte lika skoj. Hoppas det inte finns fler marodörer i underjorden. Tur ändå att ni kan åka omkring lite här hemomkring för att sitta hemma och titta på husbilen är inte roligt. Sedan får vi verkligen hoppas att de får ordning på den till hösten.
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de är så gulliga och vill att vi ska komma ut. Sorken är inte kul, till hösten får jag nog lägga lökarna i hönsnät för att få ha dem kvar. Nog ser rabatten roligare ut förra året. Ja motorn är det ju inget fel på, men lite tråkigt med dörren. Sen ser det ju inte kul ut heller, men vi kör ändå.

      Radera
  3. Är ingen vän till att rensa ogräs, vår svärdotter tycker att vi har
    För mycket öppen jord. Men framåt sommaren brukar det
    Sväller ut med blommor. Får ta ett ordentligt grepp om trädgården när
    Vi kommer hem. Ha det bra.

    SvaraRadera