tisdag 27 december 2022

Julen är på gång ....

 Oj vad tiden går fort! Redan är Julen förbi och vi väntar in ett Nytt År. Snön kom och gick och kom tillbaka lagom till julafton, men nu är den borta igen. Solen har vi ibland fått en kort skymt av.


Småfåglarna matar vi och det går åt en hel del frön.


Gävlebocken känner alla till och nu finns en i Ulricehamn också och den har fått namnet Alf. Hur kom det sig då att vi fått en julbock till stan? Jo på Blomsteraffären i Lockryd fanns 2 personer som fick en idé. Pelle Järsenholt och Thomas Johansson är de som tillverkat Alf och sedan aktionerat ut den till förmån för Canserfonden och Hjärt och lungfonden. Ulricehamns Sparbank var de som vann den till priset av 31.500kr. Ett fint tillskott till fonderna och en fin Julbock för oss andra att ta en titt på. Den höjer julstämningen perfekt.


Så kom Lucia och som vanligt numera, så tittade vi ju på TV och lyssnade på sångerna där. Med posten (via datorn) kom ett fint kort som jag inte visste om. Det var vår farmor Lisa, som hade tagit det och jag tror året var 1990 elller 1991. 
På den tiden var jag dagmamma och det är några av dagbarnen samt mina egna söner Tomas, som lucia och Peter, som tomte (längst till höger). Så roligt att bli påmind om gamla tider, samt att inse att barnen har blivit vuxna och dessutom gett oss jättefina barnbarn, som nu är i den ålder Peter var på bilden.


Till justöket hör ju även lite julgodis. I år har vi dragit ner på nästan allt eftersom Ingemar har fått åldersdiabetes och måste sluta äta bl a choklad, men helt vill vi inte avstå från godsakerna. Jag smällte 100 gr mörk choklad (som ska vara nyttigare) med 100 gr smör. Tillsatte hackad mandel, nötter, lite fikon, russin och torkade aprikoser och blandade ihop allt och klickade i små formar. Blev riktigt gott.... vet att det är fruktsocker i den torkade frukten, men det funkar nog ändå.


Dagarna före jul fick vi besök av Mathias, Johanna och barnen. De hade varit sjuka i flera dagar, men nu var de friska. Vi passade på att ge dem deras julklappar eftersom vi inte kommer att fira julen tillsammans.


Själv har jag under de senaste 2 veckorna haft fruktansvärt ont i ryggen. Värken påminner om njursten, men satt längre upp. Troligtvis något med musklerna. Jag pratade med dottern Lena om detta och hon rekommenderade en apparat som hette Omron. Den fick Ingemar fara ner till apoteket och köpa. Tro det eller ej, men på lördagen var min muskelvärk borta!! Kan verkligen rekommendera den här apparaten, om du har ont någonstans.😀


Precis som vi önskade så kom det lite snö på självaste julafton.


På sjön har isen försökt lägga sig, men det ombytliga vädret har gjort att den alltid har gått upp igen. Måntro om vi ska få någon fin skridskois i Januari, hoppas kan man väl.


Så var det det här med att klä granen! P g a min värkande rygg, så hade jag ingen ork, så i år får den stå på balkongen. Det var något som Michael reagerade på, när han kom på julafton. Och inte nog med det... jag bytte inte till julgardiner heller. Tyckte det nog blev Jul ändå. Även det reagerade Michael på. Nästa år hoppas jag att jag mår bättre och kan fixa en bra jul för Michael, med både klädd julgran och julgardiner. 😄


Det blev i alla fall både julfika, julmat och julklappar så han var ganska nöjd med julen ändå.


Julhatten satt på hela dagen.


Hoppas ni alla har haft en bra jul och sluppit en massa förkylningar och andra smittor. I vår familj har båda sönerna haft sjukdom i familjen, förkylning med feber och i en vattkoppor på barnen. Den här julen verkar mycket smitta drabba de flesta familjer. Glöm inte "tvätta händerna och träffas inte om någon är förkyld". 
Nu önskar vi er alla en..... 



Ps I kväll kom det ny snö Ds



5 kommentarer:

  1. Visst går tiden otroligt fort och snart är det dags att plocka tillbaka tomtarna i sina lådor. Det verkar som om det varit sjukt hos många den här julen. Vi hann fira jul med mina barn och barnbarn helgen innan jul men sedan blev Lars sjuk i covid så själva julhelgen blev en stillsam historia på tu man hand och nu får vi träffa hans dotter med familj en annan helg.
    vilken bra idé med julbocken Alf. En fin prydnad som samtidigt ger pengar till en god sak. Den där apparaten, Omron, kanske är något för oss som tillbringar många nätter med dålig sömn pga smärta i axlar och nacke. Kan vara värt att pröva.
    Nu får vi önska er ett gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det här med sjukdomar kan vi ju inte göra så mycket åt. Vi fick också en mycket lugn julafton. Omron hjälper nog på väldigt mycket och jag hoppas ju att jag ska slippa använda den igen. Gott Nytt År!

      Radera
  2. Åh Ni har haft besök av Domherrar, vilket är en av de vackraste fåglar vid fågelbordet. Hos oss har dom inte varit.
    Gott Nytt År till er båda Kram

    SvaraRadera
  3. Ett trevligt inlägg. Tänk att ni har domherrar. De hör verkligen julen till, men de finns förstås inte i stan. Vi har också dragit ner rejält på julpynt och gran hade vi inte alls. I morgon plockar jag ihop och så flyger vi ner igen på fredag.

    SvaraRadera
  4. Här har vi också varit sjuka, men julafton var vi friska. Så fina domherrarna är, vi har inga, däremot har vi flera nötskrikor….samt mångahanda fåglar. God fortsättning på helgen! Kram

    SvaraRadera