torsdag 15 december 2022

Julbord, ljusstöpning och vaccin

 Ny vecka och dags att uppdatera. Vintern har kommit och målar trädgården vit!


I snön på balkongen kan vi se vem som varit på besök och på gräsmattan avslöjar spåren ett Rådjur, som letat efter mat. Även Rävens spår visar att han har varit här.


Ja nu är vi inne i julstöket, fast ska jag vara ärlig så har jag dragit ner ordentligt på både julpynt och baket. Jo visst har det blivit lite lussekatter och några kakor, men pepparkakor har jag köpt i år. Tidigare har jag bakat pepparkakshus och flera hundra pepparkakor, bakat frysen full av kakor och bullar, gjort egen julkorv och leverpastej mm. Numera orkar jag inte, så det får bli som det blir, för jul blir det ändå. 😀

Förra veckan ringde Tina (dottern) och undrade om jag ville hänga med Michael på julbord, klart jag tackade ja till det. Julbordet skulle avnjutas på Åhaga i Borås och där hade jag aldrig varit. 

Vilket julbord!! Här fanns allt man kunde önska sig.


Och inte får man missa gottebordet.


Jag valde ändå det jag gillade mest....rökt lax, några köttskivor och några röror.


Tyvärr så var vi bara 4 pers, för det var sjukdom och annat, som gjorde att de andra, som jobbar med Michael, inte kunde vara med. 


Michael njöt av maten och tyckte nog det var kul att få komma ut på restaurang.


Luciamorgon blev det framför TV och vi intog kaffe med lussekatter och pepparkakor till härlig musik och fina bilder från Gräfnäs.


På måndagen hade vi bestämt att vi skulle stöpa ljus. Ulla, som skulle vara med, blev sjuk så det blev bara Annica och jag. Redan vid middagstid började jag känna av ryggen och Annica fick fortsätta ensam. Från att ha börjat på höger sida gick värken över till vänster sida och jag började fundera över om det var njuren som spökade igen. Det var ju ett bra tag sedan sist. Det slutade med starka tabletter och värmedyna och jag sov bra på natten.
Hann i alla fall med att göra ett 20 tal raka ljus och 2 stjärnor och 3 korgar av hönsnät, alla med ljus. 


Man ska inte ropa "hej" för tidigt.....jag har fortfarande ont i ryggen och vad det kan vara vet jag inte. Kanske någon form av muskelvärk?
I går var det dags för 5:e covidsprutan och samtidigt passade vi på att ta influensa sprutan också.

Önskar er alla en fin fjärde advent.








5 kommentarer:

  1. Så fina ljuskronor ni gjorde. Förr var vi några som stöpte ljus på jobbet och då gjorde vi också sådana. För övrigt är det ett mysigt julpyssel även om det kan bli jobbigt för ryggen. Jag har inte ätit någon julmat än i år men ert julbord såg riktigt gott ut!
    Nu hoppas vi din onda rygg kryar på sig till helgerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att stöpa ljus är både roligt men också jobbigt, för ryggen. Sen är det ju bra att kunna ta tillvara ljusstumparna. Julmat är gott, men det gäller att inte blanda för mycket, då kan man bli dålig i magen. Egna erfarenheter.

      Radera
  2. Du har varit aktiv med mycket ändå ... bak och ljusstöp - bra jobbat!
    Själv gör jag ingenting alls inför julen - det var många år sedan jag drog ner på det och nu, sedan jag blev ensam blir det inget extra. Firar julafton hos barnbarnsfamiljen och det räcker gott. :)
    Hoppas det blir bättre med ryggen!
    Ha en fin kommande fjärde advent ... och så småningom en God Jul!

    SvaraRadera
  3. Tack! Baka är ju ett måste hos oss, vi älskar bullar. 😁 Ljusstöpning för att få ljus, men också för att använda upp ljusstumparna som samlats under året. Det blir ju en hel del. I år har jag inte orkat med att byta till julgardiner.....vi får väl se, jag har ju en vecka på mig. 😀

    SvaraRadera
  4. Vilka fina ljus du gjort, vilket var kul att få se när vi besökte er tidigare. Något julbord har vi inte ätit och lär nog inte göra heller. Har inte satt igång med lussebullarna som ska vara till helgen, vi har redan ätit upp en omgång under våran resa hihihi.
    Hoppas verkligen att du får ordning på ryggen.
    Kram och önskar en fin 4:e Advent.

    SvaraRadera