torsdag 12 januari 2023

Nyår och 2023


Då var vi inne på 2023, nytt år och nya förhoppningar. Några nyårslöften har vi inte gett, men visst har vi förhoppningar om att det ska bli ett bättre år än 2022.

För första gången fick vi syn på ett Rådjur i vår trädgård när vi tittade ut genom sovrumsfönstret. Spåren hade vi sett, men att få en skymt av djuret det hade vi inte trott vi skulle få. För det mesta är de ute då vi sover. De dras till fågelbordet för där under finns mycket frön. Hoppas nu bara att den inte ger sig på våra tulpaner till våren.


Nyårsafton kom och den skulle vi fira ihop med våra kompisar Ulla och Torgny. Eftersom jag tidigare hade haft mycket ryggproblem så fick jag hjälp av Ulla att fixa maten. Rårakor med älfryggbiff. Vi använde oss av Airfryern till köttet, men tog nog lite för kort tid. Förrätten fick bli färdiga frysta knyten med champinjonstuvning i.


Ulla hade fixat efterrätten, som var kokta päron med citronsorbé och grädde. 



Klockan närmade sig 12 slaget och det firade vi med bubbel och tomtebloss på balkongen.


Kollade också in alla fyrverkerier i stan. Vi har ju perfekt utsikt mot stan och alla som sköt upp raketer, både stora och små. Men inte lätt att få med på bild. Röken låg sedan tät över stan.


Själv hade jag hittat ett antal smällare i skåpen som legat ett antal år. Nu passade vi på att skjuta av dem. Det både visslade och small.


På nyårsdagen kom snön i stora flingor.





Mellandagarna var lugna, då barn och barnbarn varit sjuka och jag hade tandvärk. Med Ipren och dental så klarade jag av helgerna. Fick vänta tills helgen var över och min tandläkare började jobba igen. Då togs tanden bort, så nu har jag ett stort hål i övre käken, som tur är så syns det inte när jag skrattar. 😁

Många är det som fyller år i Januari......kan det vare från påskdagarna? 😄 
Vår kompis och bästa granne firade jämna år. (men 10 år yngre än mig) Där blev vi bjudna på kaffe med tårta. Jag fick hålla mig till saft, eftersom jag inte fick dricka varmt på 24 timmar efter tandutdragning.


Nu stiger vattnet i sjön med raketfart. Grannen hade inte hunnit ta upp sina bryggor i höstas, nu var det dags att plocka in dem. Gick säkert bättre att skjuta dem genom vattnet i stället för att bära in dem. Det fick vi (inte jag) göra i höstas med hjälp av Matte och Johanna.


Snön har kommit och gått ända sedan i November. Backen är knappt frusen. Vad kommer det att bli för vinter 2023? Normalt brukar vi ha snö till februari- lovet vecka 7, vi får väl se om det blir så. Själv längtar jag till värmen i söder, vi får väl se om det kan bli någon resa...antingen med HB eller flyg, men först måste vi vara friska och Ingemar ha gjort sin andningstest, den har blivit uppskjuten 4 ggr. Den 30/1 ska han förhoppningsvis kunna göra den.

Önskar er alla en fin fortsättning på det nya året.



6 kommentarer:

  1. Roligt att ni fick se era rådjur. Vi har en hel familj som skuttar runt på tomten i tid och otid, inte ett dugg rädda för oss. Vädret är verkligen trist ömsom snö och regn. Vi får glädjas åt att det blir långsamt ljusare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja era Rådjur fick vi ju en skymt av sist. Våra är inte tama de ger sig iväg så fort vi visar oss.Vädret är väl en av de saker, som ingen kan ändra på, bara att finna sig och hoppas på bättre framöver.

      Radera
  2. Nog är det riktigt tråkigt med det ledsamma vädret. Det är ju inte ljust ens mitt på dagen. Här har vi också fått ta det riktigt lugnt. När Lars blivit frisk från sin covid som gjorde att vi firade en lugn jul på tu man hand hann vi fira nyår med vänner innan han däckades av nästa virus. Nu är vi äntligen friska och så trötta på gråväder och förkylningar att vi i veckan bokade en vecka på Teneriffa för att få se lite ljus och slippa långkalsonger och mössa några dagar.
    Nu får vi hoppas Ingemar får gjort sitt test så ni också kan få åka iväg och få en dos D-vitamin innan vårsolen kommer här hemma.
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte kul med en massa virus, själva har vi klarat oss bra från dem. Så kul att få komma ner till värmen och solen. Ja nu längtar jag också dit, vädret är ju så tråkigt här hemma.

      Radera
  3. En fin nyårsafton med goda vänner är aldrig fel ... god mat och trevlig samvaro!
    Vädret ser ut som här ... blandning av snö och regn och blött, blött, blött ...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Ja man får göra det bästa av allt. Våra vänner var som tur var friska och vi hade det trevligt. Vädret kan vi inte göra något åt tyvärr.

    SvaraRadera