tisdag 24 januari 2023

Sol och vatten

 Äntligen visade sig solen! Som jag har längtat efter den. Jag behöver ut och gå, men vem har lust till det när det ibland snöar, ibland är glashalt och mest är grått och regnigt. Nej jag vill ha sol!! 

Så kom då äntligen solen och för en gångs skull hade jag ingen värk i ryggen.....på med skor och jacka och ut i den friska luften. Vart skulle jag gå? Inte för långt, jag måste orka gå hem också. Det fick bli efter gångvägen mot Prångens Camping, ett lagom avstånd.


Solen var nästan bländande och kylan i luften ca -5 gjorde att mina ögon rann.


Taket till pumphuset (tror det är ett sådant) hade rasat in, något för ev ägare att fixa till, när det blir varmare. Än så länge är träden bladlösa, men med lite mer sol så kommer nog grönskan också.


Vissa träd orkar inte stå rakt, då marken blir dränkt. Där har trädgårdsarbetarna i kommunen något att göra till våren.


Framme vid Prångens Camping och här har det hänt saker. Många år sedan jag var här sist. Camparna som ligger på säsong har ökat. Många har riktigt boat in sig, med altaner och yttertält framför vagnen. Andra med staket runt om. Jag hälsade på Miranda och Robert, som numera har sin husvagn stående här. Sedan var det dags för promenaden hem igen. Då passade jag på att ta några kvistar för att sätta i vatten hemma och kanske få se några små gröna blad.


Hemma hade vattnet stigit ännu mer i sjön. I december 2022 enligt första bilden. Då stod flotten på grund sedan månader tillbaka. Nu stiger vattnet nästan varje dag. Sista bilden är från idag, men mer kan det bli. 


För snart 3 år sedan hade vi mer vatten än nu, då hade vattnet stigit så det rann in i vår redskapsbod. Grannens båt låg i vatten och bryggorna långt ut med ankare. 😟 Bara att hoppas på att det inte blir så igen.


I dag är det grått ute igen, men de lovar att solen ska komma tillbaka på torsdag. Ingemar har gett sig ut på sin promenad. Han går lite för fort för mig och jag gillar inte vädret så jag tar bilen för att handla i stället.
Ha en bra dag!



3 kommentarer:

  1. Vad skönt att ryggen blivit bättre när solen äntligen kom tillbaka. Nu susar vi strax förbi Ulricehamn i dimman på väg hem från Landvetter och jag har nöjt konstaterat att det utlovas sol på torsdag. Vi har verkligen njutit av ljus, sol och lagom värme. Tänk det känns även som om våra onda leder mår lite bättre efter att de sluppit kylan en vecka.

    SvaraRadera
  2. Jag är glad för var dag jag inte har ont. Visst mår vi bättre när vi är i sol och värme, men här är det än så länge grått och trist. Välkomna tillbaka hem!

    SvaraRadera
  3. Oj så mycket vatten ni också har i sjön. Såg idag när jag var ute och gick att våran sjö också har stigit ordentligt. Camparna boar in sig ordentligt ser jag, så var det i Köpenhamn också när vi var där i december. Enormt stora tält sätts det upp, blir som en tre-rummare minst hihihi. Kram

    SvaraRadera