fredag 9 september 2022

Hunnebo och Långlidsvägen

 Vi fortsätter mot Hunnebostrand och Moster Axas lilla stuga. Moster Axelina Bratt var min pappas moster, som jag redan som treåring hälsade på, då tillsammans med min farmor, hennes syster. Säkert har jag flera avlägsna släktingar i Hunnebostrand med omnejd, som jag inte känner till. Nu var det en nostalgiresa vi gjorde och för att se hur de hade byggt ut hennes lilla stuga.

Moster Axa och mamma Aina

Att det hade bott en familj med 7 barn, redan innan Axa köpte stugan, hade jag svårt att tro. Var låg alla barnen? Stugan var ju inte så stor, endast ett rum och ett litet kök, men så var det. Troligtvis var han också stenhuggare.


Idag har det byggts till och man känner knappt igen sig, men själva stugan med trapp är orginal. Så roligt att se att det under 43 år har hänt en hel del på denna fastighet.


Tyvärr så var ingen hemma när vi var där. Det hade varit trevligt att få prata med dagens ägare.


Fler byggnader hade kommit till och fina planteringar. Känns som ett litet paradis, med stenmurar, lummig grönska och berg, som omsluter tomten.


Det blev ett kort besök innan vi vände åter mot hemmet.


Kör vidare mot Uddevalla och Trollhättan, där stannar vi för lite mat på Max. Chicken nuggets med pommes. 👍


Sen var det precis att vi hann till Gasolfyllarna för påfyllning, vår flaska var ju tom. Sån tur att vi kom på att det fanns en depå här i Trollhättan. I dag kostar gasolen runt 16 kr/L 


Stannade sedan till för en fika strax utanför Vårgårda, vid en badplats. Om det är en Å eller en sjö vet jag inte, men en trevlig plats med bord och bänkar samt grill.


Nästa stopp blev vid PR Husbilar i Sollebrunn. Vi övernattade på deras ställplats.


Det märks att det är husbilsmässa i Jönköping på gång. Fanns nästan ingen personal i butiken. Vi hade tänkt köpa en ny kran till toalettens handfat, men det var dålig sortering. Får bli via internet i stället. Kollade lite bilar, men blev inte sugen på någon. Alltså ingen ny husbil heller. 😄
Fortsatte förbi Kobergs slott och alla hjortar.


Vi fortsatte hem och kändes helt ok att komma hem efter en trevlig husbilsutflykt. Nu planerar vi för nästa.


3 kommentarer:

  1. Så skoj att se att moster Axas stuga var så väl omhändertagen, men synd att det inte var någon hemma.
    Det blev väl en jättefin lagom tripp och skoj att förbereda nästa resa!

    SvaraRadera
  2. Axelina vilket vackert namn, har aldrig hört det tidigare. Fin stuga var det också. Kul att ni kan vara ute en sväng med husbilen. Små etapper är bättre än ingen alls.
    Kram till er

    SvaraRadera
  3. Nu förstår jag inte, mina kommentarer försvinner?
    Axelina vilket vackert namn, har aldrig hört det tidigare. Fint hus också. Kul att ni kan vara ute små etapper, bättre än inga alls. Kramkram

    SvaraRadera