lördag 13 augusti 2022

Stugans nya ägare, värmen.

 Tänk vilket väder vi har, och här sitter vi och kommer ingenstans.🌞 Ja vi ska väl inte klaga, för vi har ju en fantastisk utsikt över sjön och Ulricehamn och njuter av värmen +27 på balkongen. Men visst blir vi avis på alla som är ute och far riket runt. 


Inte bara i Europa, som det är brist på vatten i floder och sjöar, även här i Åsunden är vattenståndet lågt. Som ni ser så står våran flotte på backen. Som de slet med att få bryggorna i sjön, nu är det snart dags att plocka upp dem igen. Idag har vi faktiskt badat både Ingemar och jag. Temperaturen i vattnet +22 och på land +27, då är det skönt att gå ner och svalka av sig.


 I onsdags var vi bjudna till vår gamla stuga, som nu har nya ägare. Så för första gången på 3 veckor var vi ut på tur. Åker den välkända 
vägen mot Lönnern.


Sedan in på skogsvägen som nu var uppgrusad. 


Framme så möttes vi av Jonas och Maria och nytillskottet Vincent. 


Mycket har hänt här ute, skogen bakom ladugården är borta och äntligen kan de få kvällssol.


De har även börjat odla lite och som skydd mot djuren har de gjort fina staket av grenar. Här odlades potais, morötter, sallad, persilja, tomater och även aubergin, som blommade med fina lila blommor. Så roligt att se att de trivs och gillar att vara här. Nu ska lille Vincent också växa upp här.


Det blev fika med egengjord syrensaft, måste jag testa någon gång, och kaffe innan vi lämnade den lilla familjen.


Som vanligt kunde jag inte låta bli att kolla efter svamp på vägen hem. Bara några meter in i skogen och där satt de. Blev en halvfull korg och rensade 1kg. Tur man vet var man ska leta. 😁



Jag fick ju en Airfryer av Ingemar när jag fyllde år och nu var det dags att provbaka i den. Eftersom jag upptäckt att jag mår bättre av glutenfritt bröd och hade plockat några äpplen, så blev det en äppelkaka. Den blev både luftig och mycket god. Helt godkänd av Ingemar. Med ca 24 minuter och 190 gr så var den klar och ingen förvärmd ugn. 👍


Idag har jag plockat in mina 2 första Gladiolus. Tidigare har de inte varit klara förrän i September, så de är tidiga i år.


Nu är semestern slut för många, men inte för oss pensionärer. Och vilket trevligt väder för alla i södra Sverige ett par dagar till, sen kommer regnet, som vi verkligen behöver. Njut så länge och ha det gott.


6 kommentarer:

  1. Jag har inte provat att baka i airfryern, tack för tipset, det ska jag testa! Gladiolus är så himla vackert, jag har ett par vita i trädgården har jag upptäckt. Så gott med kantareller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte till och med att kakan blev bättre i Airfryern än i ugnen. Efteråt blev det potatisklyftor som blir så himla gott. Ja visst är det gott med svamp. Finns det svamp i Portugal? Jag brukar alltid plantera Gladioluslökar, blommorna står så länge i vas.

      Radera
  2. Så skoj att få komma och hälsa på i er stuga och att se att en ny ung familj trivs där och tar hand om stället. Härligt att ditt kantarellställe levererar, vi hittade några små torra på vårt men nu har det ju kommit regn så det får bli ett nytt besök!
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  3. Ja vi är glada för att vi valde rätt peroner att ta hand om stugan. Verkar som om det är mycket svamp trots torkan, vi har fått vad vi behöver.

    SvaraRadera
  4. Lite oroväckande att vattnet är så lågt att bryggorna står på land. Roligt att ni kunde åka och hälsa på hos de nya ägarna. Syrensaft har jag gjort ett år och det går åt en hel del blommor.
    Våran air-frier är ganska liten, får inte plats med en sådan stor form som din. Har inte testat att baka.

    SvaraRadera
  5. Min tidigare kommentar verkar ha försvunnit.
    Lite oroväckande att vattnet har försvunnit så pass mycket att flotten står på land.
    Syrensaft har jag kokat en gång i tiden och det går åt ganska mycket blommor.
    Kram

    SvaraRadera