onsdag 24 mars 2021

 


  Istider
 Det tog tid innan sjön frös, så att barnen kunde njuta av skridskois i år, för första gången på många år. 


Idag har det mesta av isen försvunnit. Vi brukar kunna följa ådraget från andra sidan och förbi hos oss. Det är där man ska vara försiktig när sjön fryser.  Viken av öppet vatten utanför oss är ådraget. I år har det inte varit lika lätt att följa när sjön går upp. Det har blåst från olika håll vilket gjort att stora delar av isen har antingen gått mot norr eller dragit söder ut.



Idag är det grått ute och det sista av isen håller på att försvinna. Nu väntar vi på våren och värmen, men det kommer nog att dröja några veckor till innan vintern släpper sitt grepp.


Kalas
Under tiden vi väntar på våren, så har vi några födelsedagsbarn att hylla i mars. Noel som fyllde 6 år hade turen att få lite sol på sin födelsedag, men vi fick allt behålla jackorna på när vi var där och firade honom. Den 23 mars var det sonen Stefan på Frösön, som vi firade via telefonen. Den 31 mars är det barnbarnsbarnet Roya som fyller 4 år. 


Stor kille får stora leksaker. 


Och dagen till ära bjöd mamma på en draktårta, som var jättegod!



Släkten
Det är på barnbarnen och barnbarnsbarnen man upptäcker att man nog börjar bli gammal. 😀 Här ett kort från en släktträff  2014 i augusti. Där fattas 2 vuxna (barnbarnet Anna med maken Magnus) som inte kunde vara med på bild. Kanske dags att göra ett nytt familjefoto till hösten, nu när det kommit 5 barn till....familjen växer.




Fri från värken
Äntligen har jag blivit av med min värk i rygg och huvud och det kan jag nog tacka Kristin Emilsson för. Hon är en naturterapeut som jobbar i det tysta. Jag läste en artikel om henne i UT  2021-02-16 (Ulricehamns tidning) och fick tid. 3 ggr har jag varit där och det har gjort förskräckligt ont, men jag har hela tiden blivit bättre och idag är jag helt smärtfri. 

Vårdcentralen
Är det fler än jag som blir irriterad när man ringer vårdcentralen för att få hjälp? Eller andra inrättningar t ex försäkringsbolag m fl. När jag hade som värst ont var jag i behov av starkare tabletter och ville komma i kontakt med en läkare. Ringer vårdcentralen, men kommer till en telefonsvarare som tyckte jag skulle gå in via internet och prata med en sjuksköterska via SMS. Det var att trycka på knapparna hit och dit och så småningom svara på frågor. Lång väntan mellan svaren och till slut tröttnar man. 😢
Svar fick jag nästa dag... sök en optiker!! 😕 Då jag ändå skulle till Kristin, så får optikern vänta. Visst är det bra att kunna använda internet ibland, men ibland vill man höra en röst. Jag blir så trött på alla dessa "tryck 1 för att... tryck 2 för att... osv. Varför kan vi inte ha bemannade telefonsvarare, eller åtminstone ett förslag på någon t ex  " vill du prata med xxxx, så tryck på..." Tur jag har bra tålamod, DET hade inte maken haft, han hade lagt på luren. 

Påsken
Vi tänker inte åka ut med husbilen i Påsk, det är det så många andra som ska göra. Visst längtar vi ut, men påsken ska inte bli varm eller speciellt solig och vi kan åka när vi vill .....så vi väntar tills det blir mer värme. Finns massor att göra i trädgården. Och nu när jag mår så mycket bättre så kommer även lusten att sätta igång i trädgården, men innan det ska ska här bakas och påsk pyntas lite. riset plockade vi idag där kommunen hade fält sly. Så nog finns att göra.
Ha det gott !



5 kommentarer:

  1. Ni har fullt upp på hemmaplan, verkligen! Vi åker nog till Ulricehamn i morgon. Är ju ute på "prova-alla-funktioner-tur" med nya bilen
    Allt gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att testa nya bilen. Synd att vi inte fått vårt vaccin ännu, för då hade ni kunnat komma hit på en kopp. Och tyvärr verkar det bli dåligt väder också. Hade annars varit roligt att få se den inuti.

      Radera
  2. Så härligt att du fått hjälp med din värk! Nu är det bara att hoppas att det håller sig så. Här hade vi tänkt åka ut på premiärtur nu i helgen, men vi fick köra husbilen direkt från vinteridet till verkstaden, Grrr... Inget allvarligt så vi får hämta den på måndag, (säger bara jäkla möss).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag mår så mycket bättre nu. Fy så tråkigt med möss i husbilen. Kompisarna hade möss inne förra året, de åt hål i framstolarna. En av anledningarna till att vi aldrig har haft husvagnar eller husbilarna inomhus, mössen vill ha värme.

      Radera
  3. God kväll!
    Blir glad när jag läser att du fått så god hjälp att du nu nästan är av med din rygg och huvudvärk. Fantastiskt! Jag kämpar på med en trasig rygg som inte är mycket att göra åt men går till rehab 1-2 gånger i veckan och lite har det ju hjälp.
    Detta med vårdcentraler måtte på många ställen vara rena skämtet. Hos oss kan man om man inte har bank ID bli uppringda och slipper knappandet så när det gäller VC så har vi inga.
    Ni har ju ingen brådska ut med husbilen utan det är ju skönare när det blri varmare. Och ni har ju fullt upp hemma också.
    Önskar er en trevlig påsk.

    SvaraRadera