måndag 8 februari 2021

Vinter

Äntligen en riktig vinter.... med både snö, is, sol och kyla. Ungefär som det var när våra barn var små. Då skrapade vi isbana på sjön och det var många som testade sina (julklapps)skridskor här. Vissa år kunde Ingemar ta traktorn och ploga väg över sjön, så sonen Frank kunde gå rätt över till bussen , som skulle ta honom till praktikplatsen. 
Natten till lördagen var det -16 gr. Först ut på isen var Peter med familj. 

Toddy var duktig på sina skridskor, som han testat 2 ggr innan.


Solen strålade och vi njöt alla av vädret även om det bet i kinden.

Efter en halvtimma kom nästa gäng. Det var vårt äldsta barnbarn Roger med Sofia och sina två barn, samt Sofias syster med sin familj. Eftersom Anna (barnbarnet) jobbade så tog hennes man Magnus med sig deras 2 barn och en kompis till honom. 

 Nu hade vi både vårat äldsta (36 år) och näst yngsta barnbarn (3,5 år) på isen samtidigt. 😍 Så blir det när man har många barn. 😄 Men vad vore livet utan barn och barnbarn? Och i dessa tider får vi hålla oss utomhus när vi ska träffas.




Alla tyckte det var kul att åka skridskor på sjön. Fast nu är det ju lika roligt att utforska resten av isen också, speciellt som fiskarna har varit här och borrat.



 Toddy (barnbarnet) och yngsta barnbarnsbarnet Jack lekte "Ta" på isen. Många "rumpsättningar" men kul hade de. Toddy hade varit ute i ett par timmar och jag frågade om han frös, de var ju kallt. Nej, jag är varm, fick jag till svar. 😍 Och det är klart så mycket som de for runt så höll de nog värmen.


Lilla Roja (barnbarnsbarn) hade hittat en stol att hålla sig i,  inte så lätt att stå på skridskor.


Våra två äldsta barnbarnsbarn  Lily och Roxy (7 år) hade bättre koll på sina skridskor. 


Under dagen kom flera andra skridskosugna och testade banan. 
På söndagen kom även Tomas med familj och vänner, men då var vädret sämre, visserligen tittade solen fram ibland och det var lite varmare än på lördagen.


Många sprickor blev det i isen under natten, men den är minst 7-10 cm tjock. 
Jag har mina skridskor kvar, men de är nu 60 år och ganska slitna, skulle nog ha behövt lite färg.  Tror inte jag kommer att åka något mer på dem, så de får nog hänga kvar i källaren.

 

7 kommentarer:

  1. Vilket härligt vinterväder vi fått. Det känns som om det är länge sedan vi hade en sådan vinter. Dina skridskor känner jag igen. Mina (med någon avslipad tagg för jag inte skulle stå på näsan) fick gå till de sälla jaktmarker för några år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ett underbart väder och så roligt att få träffa alla små. Mina skridskor får nog hänga kvar som minnen från min ungdomstid 😀

      Radera
  2. Sol och snö är ju helt underbart! Härliga bilder! :)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att se alla barn på isen och bara ha roligt. Vi har lika nära till isen, men inga skridskor.

    SvaraRadera
  4. Härligt för barnen att de kan åka skridskor i det underbara vädret.
    Ha det gott och njut.
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i år är det riktig vinter. Jag gillar snö och lite kyla, men när februari är slut vill jag ha vår och värme.
      😍

      Radera