måndag 30 november 2020

Gamla och nya recept



 


Julgodis

Nu är vi inne i bak-tider, lussekatter och pepparkakor och gärna någon mer kaka hör till traditionerna, även godis hör ju dit i form av knäck mm. I år för första gången på minst 20 år har jag kokat Nuckor ett julgodis, som min första svärmor lärde mig. Det var min dotter som ringde och frågade hur man gjorde, för hon hade misslyckats med sina. Då blev även jag sugen på dessa kaloribomber, men så goda och naturligtvis bara till jul. 

Idag kokas något liknande på grädde och då heter de Fudge. Kanske var det en billigare variant med mjölk och receptet har vi inte hittat någonstans på internet, så här bjuder jag på det. Idag när vi har gott om tid över pga hemkarantän, då passar det ju bra att koka dessa. Testa gärna de smälter som smör i munnen. 👌😋

Här har jag börjat koka smeten.




Nu har det kokat i ca 3 timmar och börjar få en mörkare färg.



Efter 4 timmar var min smet färdig att hällas upp på plåt och när det stelnat kan man skära bitar. Vem trodde att det kunde bli så gott av mjölk, socker och smör?


Ny kak-sort 

Jag hade tidigare testat ett för mig nytt kak-recept med havregryn och kanel, det passade bra nu till julen. 


Snart dags att baka nya saffransbullar också. Vi är bra på att fika kl 11 så det går åt en hel del kaffebröd här. Hembakat är gott!! 😍

3 kommentarer:

  1. Kanelhavrekakorna lät kanongoda. Själv har jag bakat typ skurna kolakakor med pepparkakskrydda. I år blir det dåligt med godiskok för troligen får vi fira jul utan barn och barnbarn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma gäller för oss också, men lite godis måste vi unna oss. 😋

      Radera
  2. Knäck är inget vi gör, däremot är Fudge en favorit för oss, visserligen ganska sött. Men lite godisar får man unna sig. Kanelhavrekakor lät gott, tack för receptet.

    SvaraRadera