fredag 27 november 2020

Första advent

 är snart här och nu har vi kommit in i julstämningen. Adventsstakarna är framme och julhyacinter inköpta. Min första Amaryllis för i år, har redan blommat färdigt.

Ljuskorgar eller adventsstake.

I veckan som gick har vi fortsatt att stöpa ljus, men nu i lite mer spännande former. Av hönsnät kan man göra många fina ljuskorgar eller så kan man ha dem till adventsstake. Smycka dem som man vill med mossa och tomtar eller bara röda band.

   Och av pepparkaktsformar kan man få till fina kreationer. 


Och vill man inte ha doppade ljus, så kan man ju använda vanliga värmeljus och göra en ljuslykta. Roligt var det att testa.




Nu står julen för dörren och julklappar till de minsta ska införskaffas....då är internet bra att ha. Våra D-vitaminer börjar ta slut och igår landade ett paket på trappan kanske blir det lika med julklapparna. 

Ny dammsugare

Samma service var det när jag fick lust att köpa en ny dammsugare. Hade kollat med dottern och syrran i USA vad de gillade sina Dyson dammsugare, jag är ganska trött på att dra sladden efter mig. Det blev bara pluspoäng, så jag beställde den via internet så klart och 3 dagar senare så landade min Dyson V10 på min farstubro. Nu har den fått en plats i köket, lätt att komma åt och det ska väl bli lite enklare att städa till jul.

Batteriproblem

Idag är det grått ute, vi kan inte se stan på andra sidan sjön, ett mjölkvitt täcke ligger framför. Husbilen står på plats med el indraget. Vi har problem med startbatteriet antagligen dags att byta även det. Det sjunker i batteriet till 12,2 v trots att strömmen är på. Det har varit lite problem med starten de senaste gångerna, men nu får det bli ett nytt batteri. Visst längtar vi efter att göra en tur med husbilen, men det lär nog dröja ett tag. Tiden går så fort och mörkt blir det redan vid fyratiden, dessutom visar sig solen bara var annan dag och det bara i korta stunder. Jag vill gärna ha lite snö, som lyser upp det mörka.


Så här såg det ut den 2 december 2019, man kan ju hoppas på något liknande.




Trevlig första advent önskar vi er alla.


3 kommentarer:

  1. Vilka fina ljus, inte minst ljuskorgen!!! Tråkigt med batteriproblem! Hoppas det löser sig med nytt batteri!

    SvaraRadera
  2. Men oj så många ljuskronor ni har gjort...fina blev de. Vi vill oxå ha snö...
    Kram på er!

    SvaraRadera
  3. Nr jag ser dina fina ljuskransar blir jag så sugen på att stöpa ljus igen. Nu får vi sikta in oss på nästa år (förhoppningsvis alldeles coronafritt).
    En fin adeventstid önskar vi er!

    SvaraRadera