onsdag 22 januari 2020

Växlande väder och järnvägen.


Vädret är verkligen skiftande i år. Visst har vi varit med om att vi haft varma vintrar, ja då menar jag förstås att temperaturen inte går ner mer än några minusgrader. Normala vintrar (om det finns sådana) då kan temperaturen i februari sjunka ner till så där -20 och mer, men så kalla vintrar gillar vi inte. 😟 En av anledningarna till att åka söder ut med husbilen.
I år har det varit extremt varmt i Januari. Vädret har för det mesta varit regn och mörkt och det är deprimerande. Speciellt när man läser att övervintrarna i Spanien och Portugal njuter av sol och värme. Då längtar man söder ut.....synd bara att det är så långt bort!
Vissa dagar har vi inte kunnat se stan (Ulricehamn) pga dimma och solen har inte orkat lysa igenom.


Den här bilden är tagen på morgonen vid 9 tiden. Den dagen lättade inte dimman på hela dagen.


Men det brydde fiskaren sig inte om, han var ensam ute på vattnet.


Förr vid den här tiden brukar det vara is på sjön.....men inte i år. Har det varit torrt andra år... så brunnarna sinat, borde de ha fyllts på i år. I alla fall så har sjön varit full med vatten. Ingemar har krattat bort vass-strängen en gång, men måste ut och ta bort den en gång till. Fast den visar ju också hur långt upp vattnet gått. 😀
Pinnen i vattnet visar ungefär var vi brukar lägga den första delen av bryggan.


Idag ringde kompisen Annica på dörren och ville ha med mig ut på en promenad.....för idag sken solen och det kändes som om det var vår i luften. 
Jag var inte svår att övertala, det var länge sedan jag promenerade så det behövdes. Vi gick på den gamla järnvägen Ulricehamn-Borås. Pratade om när den lades ner och vetgirig, som jag är, så googlade jag när vi kom hem. Jag visste också att det skulle finnas foton, för Tomas och Ingemar åkte med sista tåget. Det såg ut att vara i juni 1985 som sista tåget gick från Ulricehamn till Borås. Här finns en film om järnvägen, den är 42 minuter lång, men den som är intresserad kan se en kortare version här



Här är de i tåget och vinkar till oss som står vid vägen.


Villastadens hållplats var för länge sedan borttagen. och vid den stora eken stannade bussarna tidigare. Idag har de dragit in även stadsbussen och den går endast 2 ggr om dagen....vid 7.20 in till stan och nästa vid 14 tiden. Och jag som fått ett gratis busskort efter att jag fyllt 75 år, kan numera inte använda det. 😟 Tur man har bil och giltigt körkort. 


Efter ca 30 minuters promenad vände vi hem igen. Mötte några flanörer, som också njöt av solskenet. 
Idag kan man cykla till Borås via den gamla järnvägen. Några km på den vägen gjorde vi i juni 2019. Vem vet det kanske det blir någon fler cykeltur till våren. 
Nu vill jag börja planera inför någon resa framöver....vi får väl se.

6 kommentarer:

  1. Vi längtar också söder ut, fast vi nyss kom hem . Det känns iaf. så.

    SvaraRadera
  2. Vist har det varit en väldigt konstig vinter i år ... men vackra bilder blev det! Magiskt vackert med dimman!
    Synd att de lade ner järnvägen - den hade varit bra att ha kvar idag när alltfler vill åka just tåg.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att det var synd. Jag har alltid gillat att åka tåg speciellt eftersom min farfar var lokförare och min farmor ofta tog mig med på tågresor. Men det har blivit bättre vid stationen än det var tidigare.

      Radera
  3. Visst är det ett konstigt väder...men ni bor väldigt vacker till mitt i allt konstiga väder :-) Kram

    SvaraRadera
  4. Vilket vinterväder?! Det är nog tur det inte är några världscupstävlingar i Ulricehamn i år!
    Så fina f d järnvägslinjer ni har. För några år sedan tog vi husbilen till Skotteks camping och sedan cyklade vi längs järnvägen till Vegby. Sedan blev det rena nostalgitripp när vi cyklade Lars skolväg från Götåkra till Gällstad. Vi har pratat om att göra om den turen någon gång, men oj vad somrarna går fort...

    SvaraRadera
  5. Vad vackra bilder det blev med dimma på! För några år sedan sopade kommunen cyklebanorna hemma i Tranås i slutet av januari. Sedan kom snön och den höll aldrig på att ta slut.....

    SvaraRadera