onsdag 12 juni 2019

Fågelungar, Fix på hemmaplan och mattor till husbilen.


I måndags for vi ut till stugan för att fortsätta att ta hand om vindfällan. Nu hade vi bättre tur med vädret.


Jag passade på att plocka in den torra veden till vedboden. Där inne fick jag syn på något i korgen på väggen....ett fågelbo och med ungar i. Fågelmamman syntes inte till och det var ju inte så konstigt, så som jag hade fört oväsen där inne, med veden.




Jag knackade lite på korgen för att se deras reaktion. Det var i alla fall liv i ungarna, så jag gick ut och stängde dörren. Hoppas nu bara att fågelmamman vågar komma tillbaka med mat åt sina ungar.


Vindfällan är nersågad och ligger nu i väntan på att huggas upp och läggas på tork. 


 Innan vi åkte hem passade vi på att tömma källan på vatten, hoppas nu bara att vi får bra tillrinning på vattnet. Förra året var det bara en ring (ca 50 cm) vatten och det brukar vara 2 ringar när den är full. 


 Tisdagen bjöd på dåligt väder, grått och trist. Regnskurar på morgonen, som sedan upphörde.


 Regnet och var annandagsvädret gör att det växer i grönsakslandet och inte bara grönsaker....mycket ogräs också....men nu är det rensat. 😃


 Blommorna mår också bra av regnet.


 Mina vallmo, som jag själv dragit upp, blommar och har massor av knoppar. Dahlior gillar tydligen sniglarna, så därför testar jag nu krossade äggskal runt omkring dem. Sniglarna ska visst inte gilla att krypa över äggskal har jag läst. 


När vi var i Spanien så hittade vi dessa solcellslampor som brinner som facklor. Numera finns de att köpa även här i Sverige. Fina är de på kvällen.


Vi upptäckte att vi behövde kantsten till rabatten och Ingemar var inte sen med att fixa dessa. 


Det blev riktigt bra och nu kan han lätt trimma gräset utan att barken flyger ut i gräsmattan.


Under tiden bakade jag bullar och en rulltårta....måste ju ha med lite fika bröd i husbilen, när vi ger oss iväg på söndag.


Och när vädret är grått ..."då går jag ner i min källare"tralla lalla la.... och sätter mig vid väven. Nu har det blivit ytterligare 2 små mattor till husbilen, som ska testas. 


Vi har en grå heltäckande matta under bordet, men den blir så solkig, nu hoppas jag dessa ska stoppa den värsta smutsen. Dessutom är det lättare att tvätta små mattor än heltäckande matta.

Ha de gott! 😃

6 kommentarer:

  1. Fina bilder på er idyll. Vilken energi ni har, önskar jag hade lite av den.
    Mattorna var jättefina.
    Må så gott
    Ann-Sofie och Lennart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är fint där ute, men nästa år ska vi nog sälja det. Att väva mattor är både miljövänligt och roligt.

      Radera
  2. Vilka härliga bilder från er hemmiljö!
    Trasmattor vävde jag och min mamma i minut och parti, så nu finns de även hos nästa generation. Så mysigt hantverk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Torpet har vi varken el eller vatten, men solenergi. Tyvärr så blir det oftast bara ut och jobba där numera. Trasmattor är roligt att väva och så kan man ta till vara gamla uttjänta kläder.

      Radera
  3. Oj vad ni jobbar på och gör det fint hemmavid. :)

    SvaraRadera
  4. Ni är verkligen flitiga och håller på med många projekt.
    Fågelungarna, såå fina. Vi har en fågelholk och tror att det är ungar däri nu.
    Fina trasmattor du gjort, smartare med små som lätt går att tvätta.

    SvaraRadera