tisdag 12 december 2017

Från grönt till vitt


I dagarna har vi haft mycket besök, särskilt nere vid bryggorna. Vädret är omväxlande ena dagen is vid stranden och den andra öppet vatten. 


Allt regnande gör att sjön stiger och grannen har lyckats rädda sina bryggor, men ska det fortsätta så här så ligger snart deras båt i vattnet.


Hos oss har Ingemar fått dra in flotten, men våra bryggor ligger i vattnet, men de är så tunga så de driver nog inte iväg någonstans.


Nu har även mullvaden hittat hit igen, vi har haft det ganska lugnt på den fronten under ett par år. Det är inga dåliga högar de gör, snart dags att sätta ut fällorna igen.


I mitten på förra veckan blev jag dålig så det där med julförberedelser = julgardiner mm fick vänta. Mitt blodtryck steg ordentligt och den huvudvärken vill jag inte att någon ska behöva känna. Efter besök hos läkare och lite medicin så är jag nu på banan igen. 
Mikael, min bror, var här på en fika och trodde jag hade kastat ut julen redan. Det gillade han inte och var sur en bra stund på mig, men nu när energin har kommit tillbaka så får jag nog ta och se till att vi får jul i huset.


I går måndag bar det iväg till Ullared, på snöiga vägar. Vi hade räknat med massor av folk och långa köer, men faktiskt stämde det inte alls. Det var gott om plats inne i butiken och inga köer i kassan, när vi vid 14 tiden var klara med våra inköp. 
Hela vägen ner var det snö på granarna och det ingav en julkänsla.


Alla vägar var inte bara, andra hade hade saltats. Och på radion kunde vi höra att det var ett antal olyckor till följd av snömodd och halka. Ingemar kör lugnt och vi tar lite längre tid på oss hem än normalt. 


I morse såg det ut så här det hade kommit ca 16 cm snö och jag, som gillar att skotta snö, fick fram snöskyffeln och satte igång.


Husbilen är för första gången avställd. Tanken var att kanske ställa på den igen och göra en tur mot Danmark och ev Tyskland, men min huvudvärk mm satte stopp för de planerna. Skotta runt om bilen har Ingemar gjort och snart är det dags att gå upp på taket och ta bort snön från solpanelerna, annars blir det ingen laddning till bilens batterier.


Att hoppas att snön ska ligga till jul är nog att hoppas på för mycket, för enligt prognosen kommer det varma vindar och det betyder plusgrader och då smälter snön bort.....tyvärr, för jag föredrar ett par minus och snö nu när vi ändå är hemma i vinter.
Nu ska jag ta tag i det där med julgardinerna, så Mikael (min bror)inte blir sur på mig igen 😀

Bildresultat för tomte smilisar

6 kommentarer:

  1. Vi såg 2 husbilar, så tunnsått på husbilar har vi nog aldrig sett Ullared.

    SvaraRadera
  2. Hoppas du slipper huvudvärk med nya medicinen. Ta det lugnt inför jul. Kramar

    SvaraRadera
  3. Nog längtar vi efter snö, eftersom det just nu är kallt och blåsigt på Grand Canaria. Hoppas din nya medicin hjälper!

    SvaraRadera
  4. Visst är det vackert med snön, allt blir så ljust och fint. Ta det lugnt med julstöket, bättre det än att du ska vara sjuk.
    Kram från oss som är i ett vitt Göteborg

    SvaraRadera
  5. Ta det lugnt! Du är alldeles för energisk.....det blir jul ändå. Bra att du känner dig bättre, Kram till er! 🎄🎁

    SvaraRadera