söndag 10 december 2023

Besök från Sverige och andra advent

I tisdags var det dags att hämta Mathias med familj på Alicantes flygplats. Innan vi hämtade dem körde vi en sväng för att lära oss att ta oss ut från flygplatsen, vilket inte är det lättaste med husbil.  Dessutom så skulle inte planet landa förrän 23.25 så det blev en lång väntan.
Planet nedan är bara ett rondellplan, och det finns det flera av här nere.

Vi tillbringade kvällen på den parkering vi stod på när vi hade lämnat Calpe.

Det blev en sen kväll eftersom de skulle hämta ut dotterns bil som stod på Eco parkering, sen det tar ca 50 minuter till Torrevieja.
Men en liten drink blev det trots den sena timman.

Nästa morgon var vi inte uppe med tuppen. Det kändes att vi varit sent i säng så det blev en slappar dag fram till em.

Barnen utforskade huset och kollade utsikten.

På eftermiddagen blev det ett besök på Zenia och Primark där man kan handla kläder billigt. Alla hittade något som de ville ha. På kvällen gick vi till Olas Thai och åt. Eftersom vi var tidiga, klockan var bara 18.30. så var vi ensamma i lokalen.

Jag och Stella valde ris med kyckling (eller räkor) i en ananas. Vad de andra åt minns jag inte.

Dagen efter gjorde vi ett besök på stranden. Tyvärr så blåste det en hel del så något bad var inte att tänka på. Det fanns faktiskt en person som trotsade både blåsten och vågorna, kanske för att imponera på barnen och oss. 😀

Barnen testade vattentemperaturen.

På kvällen besökte vi en annan restaurang i området och det var indier som ägde den. Nu blev det kebabtallrik, kebabrulle. stor hamburgare med pommes, grillad fisk med pommes och jag och Ingemar valde Nuggets med pommes. Alla var nöjda. 😋

På onsdagen blev det en långpromenad i bergen. Vi åkte till El Cau som ligger ca 40 km från Torrevieja i närheten av Elche. Översätt gärna sidan, om du vill läsa mer om El Cau, som är ett utmärkt utflyktsmål med barn.

Det är ungefär 550 m att gå upp mot platsen på stenig väg. Här passar varken barnvagn eller rullator, här är det de egna benen som får ta dig upp. Det var rejält blåsigt, så det gällde att hålla balansen.

Väl uppe kunde vi gå runt och kolla figurerna som de hade mejslat ut i berget.

Matte fick ta ett bra tag i den nyinköpta hatten.

Utsikten är fantastisk.

Vi hade fika med och kunde sitta ner för en fikastund, även om det ibland blåste till ordentligt så man fick sand i ögonen. Sen blev det hemgång efter en promenad på ca 18 km.

Att vara ledig från skola för semester, gör att man får läxor med sig på resan. Stella fick lite hjälp av farfar och även av storebror, när det gällde att lösa mattetalen.

På lördagen var det dags för marknadsbesök, här inhandlades en del smycken och annat, som är enkelt att ta med på flyget hem.

Jag hade vid ett tidigare besök. sett den här Drakfrukten.

Nu ville jag testa den, men det var en dyr frukt, jag fick betala 4.80€ för en frukt, visserligen ganska stor. Kilopriset var 11.99€ Vad smakade den då? Absolut ingenting... det var den smaklösaste frukt jag någonsin ätit, absolut inte värd priset. Men vacker med sin starkt röda färg.

Hemma efter marknaden blev Stella sugen på ett dopp i poolen igen, hon hade badat tidigare i veckan. Nu blev det ytterligare 2 dopp i det 16 gradiga vattnet. Och kallt var det för hon kände knappt benen sa hon. En tuff tjej!!

Johanna passade på att njuta av solen en stund när den var framme.

Det samma gjorde Matte.

På söndagen var det dags för städning, innan vi tog dem till flygplatsen för återresa hem till snöiga och kalla Sverige.

Själva körde vi sedan till El Pinet där vi hittade en plats på gatan. På måndag em kör vi till en ställplats, för att på tisdag lämna in husbilen på ECOparking och sedan ta flyget hem för lite julfirande.

Idag är det den andra advent, ute har det varit +22 och sol och vi firar med en glögg och pepparkakor och önskar alla en trevlig andra advent.