måndag 3 juli 2023

Fortsättning på midsommar och Nostalgitripp


Midsommar bjöd naturligtvis på en jättegod midsommartårta, gjord av Annica. Trot eller ej, men vi lyckades dela den på 4, maränger och jordgubbar säger vi inte nej till. 😋
Resten av midsommarafton gick i lugnets tecken. 



På kvällen kom de och tog upp en avgift på 180 kr för parkeringen med husbil (2 nätter). Övriga bilar, som bara parkerade för firandet, betalade 60 kr.
På kvällen kom Thomas kusin Magnus, som spelade med i orkestern och som tillbringade somrarna här i Brevens Bruk, förbi och bjöd in oss på fika på lördagen. En trevlig pratstund och gofika fick vi, dessutom en rundvandring i det fd missionshuset.


Så var det dags att dra vidare och nu kör vi mot Vingåker och vidare mot Katrineholm och Lerbo, där jag gick i skola 1955-1956. Kör både mindre och större vägar.


Framme vid Lerbo kyrka, där vi stannar för en paus och fika.


Nu blir det rena nostalgitrippen, för här i detta hus  "Klockarbostaden" bodde vi från våren 1955 till hösten 1956, numera Församlingshem. Rummet längst ner till höger var vårt sovrum. Ingen toa inne, ingen centralvärme och inget rinnande varmvatten.... hur klarade man sig? Jo, torrdass ute och potta inne, värma med kakelugnar och öppen spis och värma vatten för bad i balja och disk. Lite annat mot dagens välfärd. Skolan låg till höger om Klockarbostaden och där gick jag ut 4:an och 5:an. Även om det känns dystert att skolan är borta, så var det roligt att få titta in i vårt gamla hem. en gång tidigare har vi varit här och då var det öppet så vi kunde se hur de hade renoverat och målat allt i ljusa färger. Numera finns det rinnande vatten och toalett inne. 😀 Men jag tror de har gjort om själva skolgården lite, minns inte att vägen gick där den går idag.


Från Lerbo körde vi tillbaka någon km för att ta vägen mot Björkvik och sen mot Norrköping. Vidare förbi Norrköping, där jag bodde under mina första 11 år, innan det blev Lerbo och Valla, för att gå 1 år på läroverket i Katrineholm.
Vi sökte en plats för att övernatta och valde bort större vägar och hamnade till slut på en badplats (behövdes i värmen) en bit från Björksäter, Byrums badplats N58°18´53 E 016°03´31


Här blev det bad på kvällen och senare lite mat också.



Övernattningen var lugn och platsen ok även om det lutade en del eftersom vi stod på gräset. Nästa dag åkte vi på västra sidan om sjön för där skulle finnas en museijärnväg såg jag på kartan.


Lakviks museijärnväg var inte öppen så någon åktur blev det inte....


....men vem vet kanske någon annan gång.


Kaffet var inte heller öppet, så vi fortsatte mot annat mål, som blev en ställplats för husbilar vid Hovby Brygga strax utanför Kisa i sjön Åsunden. N58°00´21 E015°43´21 


Här fanns el och det kostade 200 kr/natt, men stod du bara en stund för t ex fika så kostade det 20 kr i P-avgift med swish.


När vi närmade oss Jönköping då märkte vi av trafiken, den hade vi sluppit eftersom vi åkt småvägar. 😁


Så här har vi åkt.


Midsommarhelgen bjöd på fantastiskt fint väder, med en temperarur på över 25 gr, vad mer kan man begära. Idag regnar det i Ulricehamn och det behövs också.

2 kommentarer:

  1. Vilken alldeles underbar nostalgitripp tillbaka till barndomstrakter! Jag är ju ofta tillbaka i Essunga där jag växte upp eftersom jag har vänner kvar där (även om mina barn ibland har undrat om jag växte upp på stenåldern då vi inte hade toalett, badkar och varmvatten inne förrän jag var 12 år). I Lars hemtrakter nere i Götåkra har vi också åkt omkring ibland på barndomens stigar och vägar…

    SvaraRadera
  2. Fin nostalgitur ni gjorde. Ja tänk att man överlevde utan varmvatten och gemensamt badkar i källaren osv.

    SvaraRadera